середу, 22 листопада 2017 р.

Правильна постава — запорука здоров'я

Постава є одним із важливих чин­ників здоров'я дитини, бо здоровий хребет, добре сформована грудна кліт­ка, а також симетричні і досить розви­нені м'язи є не тільки основою краси­вої та стрункої фігури, а й запорукою фізичного здоров'я, соціального та психологічного благополуччя.

На превеликий жаль, на сьогодні, як показують численні дослідження, збільшується кількість дітей шкіль­ного віку з різноманітними пору­шеннями постави, плоскостопістю. Ці вади негативно позначаються на роботі серцево-судинної та дихаль­ної систем, спотворюють тіло, стають причиною порушень обмінних проце­сів. Виникають розлади діяльності, а потім і захворювання внутрішніх ор­ганів, які важко піддаються лікуван­ню. Наявність таких порушень у шко­лярів нерідко відбивається і на їхній успішності. Такі діти швидше втомлю­ються від статичного напруження м'язів під час уроків, а отже, частіше відволікаються, що призводить до не­уважності, погіршення пам'яті, пога­ного засвоєння матеріалу і, як резуль­тат, — до неуспішності. Таким учням педагоги постійно роблять зауваження на уроці, вказуючи на непосидючість і порушення дисципліни.
Успіху у формуванні правильної постави можна досягти, перш за все, шляхом зміцнення м'язової системи, її всебічним фізичним тренуванням з використанням найефективніших за­собів фізичного виховання.
Одним із таких засобів є гімнасти­ка. Гімнастичні вправи впливають на рухову, а через неї і на інші функції організму. Ці вправи є багатофункці­ональними і тому можуть бути вико­ристані для різнобічного впливу на організм школяра.
Така властивість гімнастичних вправ відкриває широкі можливості для вдосконалення способів їх засто­сування в оздоровчих, виховних і при­кладних цілях. При оволодінні ними до активної взаємодії залучаються функції всіх органів і систем, психічні та особистіші властивості тих, хто за­ймається.
Гімнастика сприяє формуванню правильної постави, красивої ходи, виховує естетичні почуття, культуру рухів.
Стройові вправи на уроках фізичної культури є засобом виховання в учнів дисциплінованості, організованості; формування правильної і красивої по­стави, ходи; розвитку почуття ритму і навичок колективних дій.
Загальнорозвивальні вправи склада­ють основний зміст занять. Кількість їх величезна, рухова структура різно­манітна. Для формування гарної по­стави загальнорозвивальні вправи не­замінні. Вони входять до комплексів гімнастики для занять і фізкультхви-линок. їх вирізняє спрямована дія як на організм в цілому, так і на окремі групи м'язів і суглобів. Загально­розвивальні вправи можуть бути ви­користані і як профілактичні, і як ко­ригувальні. Використовують їх для розминки та покращення рівня роз­витку фізичних якостей, для виро­блення і закріплення правильної по­стави (при обов'язковому збереженні правильного положення тіла).
На уроках фізичної культури я за­стосовую комплекси загальнорозви-вальних вправ з предметами: набив­ними м'ячами, гімнастичними пали­цями, гантелями, скакалками, лавами, на гімнастичній стінці та вправи без предметів.
Важлива роль під час занять відве­дена музичному супроводу. За допо­могою музики проводиться розвиваль-ний емоційний тренінг, що сприяє поліпшенню психологічного та фізіо­логічного стану організму школярів.
Акробатичні вправи — один із засо­бів удосконалення фізичних і вольо­вих якостей. За їх допомогою розви­вають силу, спритність, швидкість реакції.
Художня гімнастика відіграє велику роль у формуванні граціозності, плас­тичності, координації рухів. Яскраві та цікаві за змістом ігрові й танцювальні вправи корисні для тих, хто має по­рушення постави. Однією з позитив­них сторін художньої гімнастики є забезпечення гармонійного розвитку організму завдяки різноманітності її засобів. Вправи художньої гімнастики формують правильну поставу, розви­вають силу, витривалість, збільшують рухливість суглобів, покращують ко­ординацію рухів, сприяють естетично­му вихованню дітей.
Аеробіка — доступний, ефектив­ний та емоційний вид занять. Ефективність аеробіки полягає в різ­нобічному впливі на опорно-руховий апарат, серцево-судинну та дихальну системи. Завдяки музичному супро­воду заняття аеробікою мають висо­кий емоційний фон.
Прикладні вправи — це ходьба, біг, стрибки, лазіння, перелізання, кидки та ловлення набивних м'ячів, вправи на утримання рівноваги. Якщо проводити їх методично пра­вильно, такі вправи виробляють звич­ку зберігати правильну поставу, зміц­нюють м'язи плечового пояса, спини, живота.
Атлетична гімнастика — прекрасний засіб і метод розвитку м'язової сили юнаків, функціональних можливостей організму. Залучення до систематич­них занять фізичними вправами спри­яє формуванню здорового способу життя, відволікає від куріння та інших шкідливих для здоров'я і становлення особистості захоплень.
Стрибки зі скакалкою розвивають м'язи ніг, роблять ноги стрункими та красивими, слугують профілактикою плоскостопості; сприяють формуван-ню правильної постави та зміцнюють зв'язки внутрішніх органів; ліквіду­ють застійні явища в організмі; роз­вивають серцево-судинну і дихальну системи, почуття ритму та координа­цію рухів; зміцнюють м'язи тазового дна.
Існує багато вправ зі скакалкою. Найпоширенішими з них є стрибки: на обох ногах, з обертанням скакалки вперед; на одній нозі; з навперемінни­ми стрибками на одній нозі; з вико­нанням бігового кроку; із схресним положенням рук, ніг; на місці; з пере­міщенням.
Цікаво використовувати стрибки із завданнями в естафетах. Вони добре розвивають координаційні здібності учнів.
Останніми роками стають усе по­пулярнішими вправи із застосуванням спеціального спортивного м'яча — фітбола. Ці вправи дуже корисні для поліпшення почуття рівноваги, а та­кож для проведення профілактики патологічних станів, пов'язаних із болями в хребті.
Рухливі ігри для дітей молодшого, середнього віку також можуть бути спрямовані на формування правиль­ної постави, їх можна використовува­ти на уроках фізичної культури, рух­ливих перервах, «годинах здоров'я», у групах продовженого дня. Правила ігор повинні передбачати дотримання правильної постави.
Гігієнічна гімнастика проводиться як ранкова зарядка і має велике оздо­ровче значення. Такі заняття покра­щують кровообіг, роботу серцево-су­динної, дихальної систем та обмін речовин, сприяють переходу організму від пасивного стану до активного.
Крім вправ загального впливу, для зміцнення та оздоровлення організму використовують лікувальні вправи, дія яких спрямована на усунення пору­шень функцій органів і їх систем. Призначає такі вправи лікар, а занят­тя проводить інструктор із ЛФК.
Поряд із гімнастичними засобами ефективними є спортивні ігри, різні види спорту (катання на ковзанах та лижах, теніс, плавання), заняття впра­вами на свіжому повітрі. Необхідно, щоб діти з раннього віку дотримувалися режиму дня, до­статньо займалися фізичною культу­рою, спортом, загартувувалися, ви­користовували меблі відповідно до зросту,     правильно     харчувалися.
Немає лікарських препаратів для лі­кування порушень постави, сколіозів, плоскостопості — тільки фізична культура в усіх її формах здатна зміц­нити м'язову систему, створити добре розвинений м'язовий корсет, а отже, зберегти чи сформувати правильну поставу, що забезпечить здоров'я на довгі роки.
Отже, процес формування правиль­ної постави має проходити через фіз­культурно-оздоровчі заходи, система­тичні заняття фізичною культурою та спортом, здійснюватися під час ви­кладання всіх розділів навчального матеріалу за допомогою як спеціаль­них, так і загальнорозвивальних вправ у школі та вдома.

Комплекси
загальнорозвивальних вправ
із предметами для формування
правильної постави

Вправи з гімнастичною палицею

Комплекс 1
1. В.п. — стійка ноги нарізно, пали­ця внизу.
1—2 — руки вгору, прогнутися, по­дивитися на палицю (вдих); 3—4 — в.п. (видих). Повторити 6—8 разів у по­вільному темпі, руки не згинати, ноги з місця не зрушувати.
2. В.п. — о.с, палиця внизу.
1 — нахил уперед, палицею торкну­тися пальців ніг (видих); 2 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у серед­ньому темпі. Нахиляючись, ноги не згинати.
3. В.п. — стійка ноги нарізно, пали­ця на плечах. 1 —поворот тулуба вліво (видих); 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у кожну сторону в середньому темпі. Повертаючись, п'яти від підлоги не відривати, з місця не зрушувати.
4.  В.п. — о.с., палиця вертикально попереду на підлозі, хват за верхній край прямими руками.
1 — присісти (видих); 2 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у серед­ньому темпі. Присідати на пальчиках, коліна нарізно, тулуб тримати верти­кально, руки не згинати.
5. В.п. — о.с, палиця внизу, хватна ширині плечей.
1—2 — відводячи палицю вперед і згинаючи ногу, переступити через па-лицю; 3—4 — переступити палицю в зворотному напрямку. Те саме іншою ногою. Повторити 4—5 разів по черзі кожною ногою. Переступаючи через палицю, вперед не нахилятися, вище піднімати коліна. Дихання не затри­мувати.
6.  В.п. — о.с, палиця внизу.
1 — руки вгору, потягтися, подиви­тися на палицю (вдих); 2 — згинаючи руки, палицю назад на лопатки (ви­дих). Повторити 6—8 разів у середньо­му темпі. Відводячи палицю назад, намагатися звести лопатки, вигнутись.
7. В.п. — о.с, палиця горизонталь­но за спиною під ліктями.
1 — відставити праву ногу назад і опуститися на коліно; 2 — те саме лі­вою ногою; 3—4 — піднімаючись і ви­ставляючи праву ногу вперед, встати. Те саме з лівої ноги. Повторити 4—5 разів кожною ногою у середньому Тем­пі. Тулуб тримати вертикально, голову не нахиляти. Дихання рівномірне, без затримок.
8.  В.п. — палиця на лопатках. Виконати до ЗО стрибків навшпинь­ках і перейти на ходьбу на місці.

Комплекс 2
1. В.п. — о.с, палиця внизу.
1 — палицю вгору, праву ногу назад на пальчики, потягнутися і подивити­ся на палицю (вдих); 2 — в.п. (видих); З — те саме лівою ногою; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів у повільному темпі.
2. В.п. — стійка ноги нарізно, пали­ця горизонтально за спиною під лік­тями.
1 — поворот тулуба праворуч (ви­дих); 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у кожну сторону, в середньому темпі. Повертаючись, п'яти від підлоги не відривати, з місця не зрушувати.
3. В.п. — о.с.
1—4 — піднімаючи руки вперед, сісти на підлогу та випрямити ноги; 5—8 — встати без допомоги рук, в.п. Повторити 6—8 разів у середньому темпі.
4. В.п. — о.с.
1 — нахил уперед, палицю покласти на підлогу (видих); 2 — випрямитися, руки вгору (вдих); 3 — нахил уперед, взяти палицю (видих); 4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у середньому темпі.
5. В.п. — о.с., палиця горизонтально за спиною під ліктями.
І — випад лівою ногою в сторону з нахилом вправо (видих), 2 — поштов­хом повернутися у в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у кожну сторону в середньому темпі.
6. В.п. — лежачи на підлозі на спині, палиця внизу, хват на ширині плечей.
1—2 — згинаючи ліву ногу, просу­нути її між рукою і палицею, випрями­ти та опустити вниз; 3—4 — в.п. Те саме іншою ногою. Повторити 4—6 разів по черзі кожною ногою.
7. В.п. — о.с, палиця попереду.
1.— мах правою ногою вперед, паль­цями ніг торкнутися палиці (видих); 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме лівою ногою. Повторити 4—5 разів кожною ногою по черзі в середньому темпі. Ноги не згинати, тулуб вперед не на­хиляти.
8. В.п. — стійка ноги нарізно, руки на поясі, палиця на підлозі між нога­ми.
Стрибки зі зміною положення ніг. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

Вправи з мішечком (кубиком)
 Комплекс 1
1. В.п. — о.с, мішечок на голові.
Ходьба на місці з просуванням упе­ред та високим підніманням колін. Ногу ставити з пальців. Виконати 60—70 кроків.
2. В.п. — стійка ноги нарізно, міше­чок у руках унизу.
1—2 — руки вгору, піднятися нав­шпиньки, прогнутися, подивитися на мішечок (вдих); 3—4 — в.п. (видих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Не втрачати рівноваги.
3. В.п. — о.с, руки на поясі, міше­чок на голові.
1—2 — присісти навшпиньки (ви­дих); 3—4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Присідаючи, тулуб тримати рівно, ко­ліна розвести.
4. В.п. — упор руками позаду, сидя­чи на підлозі, мішечок між ногами.
1—2 — підняти ноги на 90°; 3—4 — в.п. Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Дихання рівномірне.
5. В.п. — сидячи на підлозі, руки в сторони, мішечок на голові.
1 — мах правою ногою (видих), 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме лівою но­гою. Повторити 4—5 разів кожною ногою. Ноги не згинати, тулуб трима­ти вертикально, назад не відхиляти.
6.  В.п. — лежачи на спині, руки за головою, мішечок між колін.
1—2 — зігнути ноги в колінах (ви­дих); 3—4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі, руки та голову від підлоги не відривати.
7.  В.п. — о.с, мішечок внизу в ру­ках.
1—2 — крок лівою ногою вперед, нахилитися та покласти мішечок на підлогу (видих); 3—4 — приставляючи праву ногу, повернутися у в.п. (вдих); 5—6 — крок правою ногою, взяти мі­шечок (видих); 7—8 — приставити ліву ногу, в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів, коліна не згинати.
8. В.п. — стійка ноги нарізно, руки на поясі, мішечок на підлозі.
Стрибки зі зміною положення ніг. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці з мішечком на голо­ві.

Комплекс 2
1. В.п. — руки на поясі, мішечок на голові.
1 — піднімаючись навшпиньки, від­вести лікті назад (вдих); 2 — в.п. (ви­дих). Повторити 6—8 разів у повільно­му темпі.
2.  В.п. — руки в сторони, мішечок на голові.
1—2 — зігнути праву ногу в коліні, оплеск долонями під нею (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Те саме іншою но­гою. Повторити 4—5 разів кожною ногою. Опорну ногу не згинати.
3. В.п. — стійка ноги нарізно, руки внизу, мішечок на голові.
1 — поворот тулуба ліворуч (видих); 2 — в.п. (вдих); 3 — те саме праворуч, 4 — в.п. Повторити 4—5 разів у кожну сторону.
4.  В.п. — руки в сторони, мішечок у правій руці.
1—2 — глибоке присідання, руки вгору, перекласти мішечок в ліву руку (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Повторити 4—5 разів. Присідати на всій ступні.
5.  В.п. — упор стоячи на колінах, мішечок на голові.
1—2 — розгинаючи праву ногу, від­вести її назад, прогнутися, руки в сто­рони (вдих); 3—4 — в.п. (видих). Те саме лівою ногою. Дивитися прямо перед собою.
6. В.п. — о.с, мішечок на голові. 1—2 — присідаючи на правій нозі,
відставити ліву назад навшпиньки, руки в сторони (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Те саме лівою ногою. Повторити 4—5 разів кожною ногою. Тулуб тримати рівно.
7. В.п. — стійка ноги нарізно, міше­чок на голові.
1 — напівприсід навшпиньках; 2 — повернутися праворуч колом; 3 — встати, руки вниз (стійка ноги нарізно правою вперед); 4 — поворот вліво, в.п. Повторити по 4—5 разів в кожну сторону.
8. В.п. о.с, мішечок на підлозі праворуч.
Стрибки на обох ногах. Виконати до 25 стрибків і перейти на ходьбу на місці з мішечком на голові.

Вправи зі скакалкою
Комплекс 1
1.  В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—2 — натягнути скакалку, руки вгору, потягнутися, подивитися на скакалку (вдих); 3—4 — в.п. (видих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі.
2.  В.п. — широка стійка, складена вдвоє скакалка внизу.
1 — піднімаючи руки вперед — у сторони і натягуючи скакалку, пово­рот тулуба праворуч (вдих); 2 — в.п. (видих). Те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у кожну сторону в середньому темпі.
3. В.п. — стійка ноги нарізно, скла­дена вдвоє скакалка на плечах, руки зігнуті. 1—2 — пружні нахили тулуба вліво; 3—4 — те саме вправо. Повторити 4—5 разів у кожну сторону. Дихання рівно­мірне.
4.  В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—2 — піднімаючи руки вперед і натягуючи скакалку, присісти нав­шпиньки (вдих); 3—4 — в.п. (видих). Повторити 8—10 разів у повільному темпі. Присідаючи, тулуб тримати рів­но, коліна розвести, дивитися на ска­калку.
5. В.п.— стійка ноги нарізно на ска­калці, руки зігнуті, скакалка натягну­та.
1—2 — розводячи руки в сторони, нахилитись уперед (видих); 3—4 —в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у повіль­ному темпі. Нахиляючись, ноги не згинати, спину тримати рівно, диви­тися вперед.
6.  В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—4 — переступити через скакалку по черзі правою та лівою ногою; 5—8 — те саме у зворотному напрямку, в.п. Повторити 4—5 разів в середньому темпі. Дихання рівномірне.
7.  В.п. — ліва нога в упорі на ска­калці, руки зігнуті.
1 — підняти ліву ногу на 90°, ска­калка натягнута; 2 — опускаючи ногу вниз, чинити опір руками; 3 — те саме правою ногою; 4 — в.п. Повторити 4—5 разів кожною ногою у середньому темпі.
8. В.п. — о.с, скакалка позаду.
Стрибки на обох ногах з обертан­ням скакалки вперед. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

Комплекс вправ із використанням фітбола
1.   Поворот корпуса. Ця вправа спрямована на розтягування м'язів тулуба та розвиток рівноваги. В.п. — лягти животом на м'яч, руки в упорі на підлозі, ноги прямі, навшпиньках. 1 — підняти руку (вдих), затриматися в цій позі на 3 с; 2 — в.п. (видих). Повторити 10—15 разів кожною ру­кою.
2. В.п. — те саме. 1 — витягнути руку вперед, іншу відвести назад. Руки пря-мі, затриматися на 3 с; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів. Вправу можна ускладнити, взявши в руки гантелі.
3.  В.п. — стоячи на колінах, упор животом на м'яч, руки прямі перед со­бою. 1 — зігнути руки, доторкнутися до плечей, лікті розвести в сторони (видих), затриматися на 3 с; 2 — в.п. (вдих). Повторити 10—15 разів.
4.  В.п. — упор животом на м'ячі, ноги прямі, руки відведені назад. 1 — відвести руки вгору, затриматися на 2 с; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів.
5. В.п. — стоячи на колінах, руки на м'ячі. 1 — повільно випрямити ноги, рівномірно розподіляючи свою масу на руки та ноги; затриматися в цій позі на 20 с; 2 — в.п. Повторити 4—5 разів.
6.  В.п. — стоячи на колінах, тулуб на м'ячі, руки перпендикулярні під­лозі, спина пряма. 1—2 — витягнути перед собою руки і підняти великий палець, так, ніби показати, що все до­бре; 3—7 — ритмічні рухи руками в напрямку стелі; 8 — в.п. Повторити 10—15 разів.
7.  В.п. — те саме. 1—2 — витягнути перед собою руки та підняти великий палець так, ніби показати, що все добре; 3—7 — ритмічні рухи руками в сторони; 8 — в.п. Повторити 10—15 разів.
8. В.п. — стати на коліна перед фіт-болом, руки за головою, лікті розведе­ні. Ритмічно зводити лопатки, злегка відводячи лікті назад. Основну роботу виконують м'язи спини, а не рук. Повторити 10—15 разів.
9.  В.п. — стоячи на колінах, тулуб на м'ячі, руки перпендикулярні під­лозі. 1 — підняти гантелі до рівня гру­дей, лопатки звести; 2 — в.п. Пов­торити 10—15 разів.
10. В.п. — те саме. Розведення пря­мих рук в сторони. Повторити 10—15 разів.
11. В.п. — те саме. Піднімання пря­мих рук із гантелями перед собою. Повторити 10—15 разів.
12. В.п. —те саме. 1 — відвести руки назад (вдих); 2 — в.п. (видих). Повторити 10—15 разів.

Комплекс вправ із гантелями
1. В.п. — о.с, гантелі внизу. 1 — ган­телі до плечей; 2 — піднімаючись нав­шпиньки, гантелі в сторони, прогну­тися; 3 — гантелі до плечей; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
2. В.п. — гантелі позаду. 1 — присід на всій ступні, гантелі вперед; 2 — в.п. Повторити 8—10 разів.
3. В.п. — стійка ноги нарізно, ган­телі в сторони. 1—2 — поворот тулуба вліво, зігнути праву руку до лівого пле­ча; 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 6—8 разів.
4.  В.п. — упор присівши на лівій нозі, праву в сторону, гантелі внизу на підлозі. 1 —поштовхом лівої ноги змі­нити положення ніг; 2 — те саме в іншу сторону. Повторити 6—8 разів.
5. В.п. — сід руки в сторону, гантель у лівій руці. 1 — піднімаючи ноги, пе­рекласти гантель під ногами в праву руку; 2 — в.п.; 3 — те саме в іншу сто­рону; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
6.  В.п. — о.с. 1—2 — піднімаючись навшпиньки, руки вгору дугами назов­ні; 3—4 — нахиляючись уперед, роз­слабити руки, опустити вниз. Повторити 4—6 разів.
7. В.п. — стійка ноги нарізно, нахил уперед, прогнутися, гантель у правій руці вгору, ліва відведена назад. 1—4
—  зміна положення рук. Повторити 6—8 разів.
8. В.п. — стійка ноги нарізно, ган­телі в сторони. 1 — нахил тулуба назад; 2—3 — пружні нахили вперед; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п. — о.с. 1 — упор присівши; 2
— упор лежачи; 3 — зігнути руки; 4 — розігнути; 5 — зігнути руки; 6 — розі­гнути; 7 — упор присівши; 8 — в.п. Повторити 4—6 разів.
10. В.п. — права нога попереду, ган­телі до плечей. Стрибки зі зміною ніг. Виконати 15—20 стрибків.
11. Ходьба на місці.

Комплекс вправ з набивними м 'ячами
1. В.п. — о.с. 1 — підняти м'яч уго­ру, прогнутися, праву ногу назад на пальчики; 2 — в.п.;  3 — те саме, ліву — ногу назад; 4 в.п.
Повторити 6— 8 разів.
2.  В.п. — стійка ноги нарізно, м'яч у прямих руках внизу. 1—4 —обертан­ня тулуба ліворуч; 5—8 —те саме пра­воруч. Повторити 6—8 разів.
3.  В.п. — сід, ноги нарізно, м'яч у зігнутих руках біля грудей. 1 — руки вперед; 2 — в.п.; 3 — руки вгору, по­дивитися на м'яч; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
4.  В.п. — сід, ноги нарізно, м'яч у прямих руках попереду. 1 — поворот тулуба ліворуч; 2 — в.п.; З —те саме пра­воруч; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
5.  В.п. — сід, упор руками позаду, м'яч затиснутии ступнями прямих ніг. 1 — зігнути ноги до грудей; 2 — в.п. Повторити 8—10 разів.
6.  В.п. — лежачи на спині, ноги зі­гнуті в колінах, м'яч у прямих руках за головою. 1 — перейти в положення сіду, м'яч уперед у прямих руках; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів.
7.  В.п. — лежачи на спині, руки в сторони, м'яч затиснутии ступнями прямих ніг. 1—2 — сісти, руками об­хопити гомілки, м'ячем та ступнями не торкатися підлоги; 3—4 — в.п. Повторити 10—15 разів.
8.  В.п. — лежачи на спині, руки вздовж тулуба долонями вниз, м'яч затиснутии ступнями прямих ніг. 1—2 — підняти прямі ноги вгору на 90°; 3—4 — в.п. Повторити 8—10 разів.
9. В.п. — стійка ноги нарізно, м'яч у прямих руках за спиною. 1 — підки­нути м'яч угору; 2 — піймати м'яч пе­ред собою. Повторити 6—8 разів.
10.   В.п. — о.с, м'яч на підлозі. Стрибки через м'яч у різних напрям­ках. Виконати до 30 стрибків.
11. Ходьба на місці.

Комплекс вправ на гімнастичній стінці
1. В.п. — стоячи обличчям до стін­ки, прямі руки на рейці на рівні гру­дей. 1—3 — пружні нахили тулуба впе­ред; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
2. В.п. — те саме. 1 — зігнути руки;
2 — в.п.; З — нахил тулуба назад, про­гнутися; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
3. В.п. — стійка на першій рейці, хват на рівні грудей. 1 — нахил тулуба назад,
3 поворотом ліворуч, ліву руку в сторону
— назад; 2 — в.п.; З — те саме праворуч;
4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
4. В.п. — стоячи обличчям до стін­ки, права пряма нога на рейці на рівні пояса, руки на поясі. 1 — зігнути пра­ву ногу; 2 — розігнути, в. п.; З — нахил тулуба до правої ноги; 4 — в.п.; 5—7
— те саме, ліва нога на рейці; 8 — в.п. Повторити 6—8 разів.
5.  В.п. — стоячи правим боком до стінки, права в упорі на рейці на рівні пояса. 1—3 — пружні нахили до лівої ноги; 4 — в.п.; 5—7 — те саме, стоячи лівим боком до стінки; 8 — в.п. Повторити 6—8 разів.
6. В.п. — стоячи ноги нарізно, спи­ною до стінки, руки на рейці над голо­вою. 1—4 — перехоплювати руками рейки вниз; 5—8 — рух у зворотному напрямі у в.п. Повторити 4—6 разів.
руки; 2 — розігнути. Повторити 8—10 разів.
7.  В.п. — вис спиною до стінки на останній рейці. 1 —2 — відвести ноги влі­во; 3—4 — вправо. Повторити 6—8 разів.
8.  В.п. — стоячи ноги нарізно, на­хил тулуба вперед, торкаючись лопат­ками стінки, руки зворотнім хватом за рейку вище голови. 1 — поштовхом ніг вис прогнувшись (вниз головою); 2—3 — тримати; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п. —сід спиною до стінки, хват руками вгорі. 1 — підняти ноги на 45°; 2 — розвести в сторони; 3 — звести; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.

Комплекс вправ на гімнастичній лаві
 1. В.п. — стоячи вздовж лави облич­чям до неї, ліва нога зігнута на лаві. 1 — стійка на пальцях лівої ноги, праву на­зад, руки вгору; 2 — в.п.; 3—4 — те саме на правій нозі. Повторити 6—8 разів.
2.  В.п. — стоячи уздовж лави. 1 — упор присівши; 2 — упор стоячи; 3 — упор присівши; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
3.  В.п. — стоячи лівим боком до лави, ліва нога на лаві, руки на поясі. 1 — глибокий присід на лівій нозі, руки в сторони; 2 — в.п.; З — нахил уперед, руки вперед; 4 — в.п.; 5—8 — те саме на правій нозі. Повторити 6—8 разів.
4.  В.п. — упор лежачи, ноги наріз­но, руки на лаві. 1 — праву руку від­вести в сторону, поворот тулуба право­руч; 2 — в.п.; З — те саме поворот ту­луба ліворуч; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
5.   В.п. — упор сидячи позаду за дальній край лави. 1 — зігнути ноги; 2—3 — кут (тримати); 4 — ноги вниз, перехопити руки за ближній край лави; 5—6 — нахил назад, не підніма­ючи ніг від підлоги; 7—8 — в.п. Повторити 6—8 разів.
6. В.п. — упор сидячи позаду вздовж лави, ноги з правого боку лави; 1—2 — перемах ніг уліво через лаву; 3—4 — те саме вправо. Повторити 6—8 ра­зів.
7. В.п. — упор лежачи, руки на лаві. 1 — зігнути руки; 2 — розігнути; 3 — стрибком упор присівши; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
8.  В.п. — лежачи на животі вздовж лави, триматися за ближчі краї. 1 — мах правою ногою назад; 2 — в.п.; З
— те саме лівою; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п. —стоячи вздовж на лаві. 1—4
— рівновага на правій нозі, руки в сто­рони; 5—8 — в.п.; 9—12 — те саме на лівій нозі; 13—16 — в.п. Повторити 4—6 разів.
10. В.п. — стоячи в колоні, лава вго­рі у прямих руках. 1 — зігнути руки; 2 — розігнути. Повторити 8—10 разів.
11. В.п. — стоячи правим боком до лави. Стрибки на двох ногах через лаву з просуванням уперед. Виконати 15— 20 стрибків.
12. Ходьба на місці.









Система заходів щодо запобігання негативним проявам, пов'язаним зі здоров'ям

Головне в житті — здоров'я. Піклую-чись про своє здоров'я, ми піклуємося про майбутнє покоління. Здоров'я за­лежить від багатьох чинників: спадко­вості, розвитку медицини', стану дов­кілля, способу життя.
Спосіб життя охоплює звички, ха­рактер, потреби людини, її матеріаль­не становище і духовний розвиток, традиції тощо. Поняття «здоровий спосіб життя» поєднує відсутність шкідливих звичок, наявність світо­глядної установки на пріоритетну цінність здоров'я як сукупності всіх його складових — фізичної психічної, соціальної та духовної.
Щоб досягти стану повного фі­зичного, розумового та суспільного добробуту, індивід або група мають бути спроможні ідентифікувати й ре­алізувати свої прагнення, задоволь­нити свої потреби і змінити своє сере­довище або пристосуватися до нього. Таким чином, здоров'я розглядається не як життєва мета, а як ресурс для під­вищення якості повсякденного життя.
Здоровий спосіб життя все стрім­кіше входить у повсякденне життя людства. Людина починає розуміти, що активність, творчість, висока пра­цездатність, успіхи й досягнення в на­вчанні та житті недосяжні для хворого. Сьогодні в Україні прослідкову-ється тенденція до збільшення про­явів негативної поведінки серед дітей і молоді. Діти й підлітки прилучаються до куріння, вживання алкоголю, нар­котиків, до ранніх сексуальних кон­тактів, що різко погіршує стан їхнього фізичного та психічного здоров'я. Го­стро стоїть проблема репродуктивного здоров'я, ранньої вагітності дівчат-підлітків.
Втрата здоров'я молоді створює низку серйозних проблем, ставить під загрозу національну безпеку, саме існування держави. Тому наша мета — через просвітницьку роботу сприяти розумінню дітьми і молоддю переваг здорового способу життя, здобуттю ними знань, умінь і навичок здоро­вого способу життя та відмови від негативної поведінки. Для досягнен­ня цієї мети в педагогічній практиці є багато різних форм і методів роботи з учнями. Учителям, психологам, со­ціальним педагогам слід звертатися до цих форм, проникати в емоційну, творчу, діяльнісну сфери дитини, на­магатися зробити профілактичну ро­боту не формальною, а дієвою, про­дуктивною.
Інноваційні форми профілактичної роботи
Для успішної профілактичної робо­ти з молоддю потрібно відшукати нові або використовувати традиційні фор­ми роботи, надаючи їм таких сучасних ознак, які відповідали б інтересам і по­требам учнівської молоді, спонукали учнів осмислено діяти, сприяли фор­муванню особистісної позиції щодо проблеми.

Профілактична робота не обмеж­ується суто викладанням необхідної інформації, вона повинна бути спря­мована на постійне розширення уяв­лень учнів щодо актуальних проблем сьогодення. Тому, плануючи заходи, треба глибше досліджувати тему, про­понувати зацікавленим учням само­стійну роботу, звертатися по допомогу до фахівців, залучати батьків. Ця робо­та потребує певної системності й по­стійного розвитку.
Вважаємо ефективними такі форми роботи:
театралізовані: літературно-му­зична композиція, концерт, публіцис­тична вистава, змагання команд КВК, пластично-хореографічна вистава;
інтерактивні ігрові: ігрова про­грама, інтерактивна акція, ток-шоу, гра по станціях;
інтелектуально-пізнавальні: гра «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», «Мікрофон», година запитань та від­повідей, гра «Колесо фортуни»;
художньо-прикладні: конкурси малюнків, графіті, виставки малюн­ків, проектів, рекламні ролики, по­каз моди, ярмарка, спортивне свято, вечір зустрічей, наукова конференція, дискотека, авторські малюнки на фут­болках.

Ігри та вправи для роботи з учнями
щодо здорового способу життя

Вправа «Колесо життя»
Мета: визначити поняття «здо­ров'я», «здоровий спосіб життя» та фактори, які впливають на здоров'я. Хід вправи
На початку ведучий наголошує, що існує багато визначень поняття здоров'я. Білл Райн, професор шко­ли соціальної роботи Канадського університету, пропонує концепцію поняття здоров'я, в основу якої по­кладено світогляд перших поселенців Канади, які сприймають життя як ко­лесо. Відповідно до цього світогляду все в житті має бути в гармонії. Завдання:
1)  на аркуші паперу намалювати велике коло;
2)  від центра провести чотири діа­метральних осі до перетину з колом— «спиці»;
3) у місцях перетину осей із колом підписати їх: екологічна — соціальна, про­фесійна — духовна, психологічна — фізич­на, інтелектуальна емоційна.. Кожна вісь символізує певні сфери життя лю­дини: екологічна (недбалий або дбайли­вий), соціальна (самотній або несамот-ній), професійна (незадоволений або задоволений), духовна (неактивний або активний), психологічна (неадаптований або адаптований), фізична (нездоровий або здоровий), інтелектуальна (само-вдоволений або допитливий), емоційна (нестійкий або стійкий) (мал. І);
4) позначити на кожній спиці місце, яке найбільше відповідає їхньому стану, вважаючи центр — перетин осей точ­кою відліку, а кінці осей — найвищим результатом. Якщо учасник відчуває, наприклад, що його рівень здоров'я відповідає бажаному (максимальному) на 50 %, то на відрізку, який позначає фізичну сферу, він ставить позначку посередині відрізка, якщо більше —' то ближче до кола. Так само потрібно проставити позначки на всіх спицях. Після цього пропонується з'єднати всі позначки на осях. В ідеалі має вийти коло — «колесо життя». Якщо десь з'явилися нерівності поверхні колеса, то на це потрібно звернути увагу — саме ця сфера потребує уваги.
Націлити учнів на те, що кожна із спиць утримує наше колесо у рівно­вазі, кожна вимагає нашої уваги, тому, щоб прожити життя гармонійно, нам необхідно рівномірно розвивати всі аспекти здоров'я (мал. 1).
Запитання для обговорення:
— Чи утворилося коло?
— В якому з аспектів життя ви най­більш здорові?
— Які сфери вашої життєдіяльності необхідно вдосконалити?
— Яким чином ви можете це ро­бити?
— Від чого залежить здоров'я?

Вправа «Шлях здорового способу життя»
Мета: сформувати активне ба­чення учасниками дій і поведінки, в яких виявляється здоровий спосіб життя.
Хід вправи
Учасники поділяються на три підгрупи, кожна з яких отримує за­вдання: на рулоні паперу (шпалерах) створити «Шлях здорового способу життя». Для цього з кольорового па­перу треба вирізати «сліди» і написа­ти на них дії та приклади поведінки, які, на думку учасників, сприяють здоровому способу життя, після цього «сліди» приклеїти на шпале­ри. Кожна підгрупа презентує свій «шлях», а потім їх об'єднують в один.

Вправа «Проект»
Мета: навчити підлітків створюва­ти інформаційні матеріали щодо здо­рового способу життя. Хід вправи
Учасники об'єднуються у три гру­пи. Групи отримують завдання: роз­робити проекти інформаційних мате­ріалів щодо здорового способу життя для проведення просвітницької робо­ти серед молоді.
Група 1 — створює газету.
Група 2 — створює буклети.
Група 3 — пише листівки.
Після виконання вправи.


Вправа «Символ життя»
Мета: закріпити висновки кожног учасника щодо його позицій, пере конань і цінностей; надати учасника можливість у символічній формі реалі зувати своє бачення проблеми вибор і відповідальності за життя. Хід вправи
Учасники об'єднуються у три команди, кожна з яких отримує за вдання: створити свій символ життя. Учасники мають можливість вико ристовувати різноманітні матеріалі – різнокольоровий папір, клей, ножиці фломастери, пластилін, нитки, при родний матеріал — шишки, колоски, гілочки, камінці тощо.
По закінченні роботи команди презентують готові символи.

Вправа «Дорога здорового способу життя»
Мета: сформувати відповідальне ставлення до власного здоров'я; ак тивізувати внутрішній потенціал для боротьби з негативними звичками.
Хід вправи
Група поділяються на дві підгрупи, кожна з яких отримує завдання розробити свою дорогу до здоровго способу життя і поставити на ній дорожні знаки, які будуть допомагаті в досягненні мети або попереджати про можливі неприємності, перешкоди в процесі набуття повноцінного здоров'я. Обговорення робіт.

Вправа «Модель здоров'я»
Мета: визначити, що таке здоров'я; надати можливість учасникам відчути важливість здоров'я та необхідність дбайливого і відповідального став­лення до нього; задати напрямок для подальшої роботи щодо осмислення ролі наркотичних речовин як фактора, який шкідливо впливає на здоров'я людини.
Хід вправи
Використовуючи кольоровий па­пір, фломастери, олівці, скотч, клей, папір форматів А1 і А4 створити мо­дель здоров'я. Вона має відповідати баченню того, що є здоров'ям, з чого воно складається, без чого неможливо уявити справді здорову людину.
У кожній групі обирається «хро­нометрист» — той, хто слідкуватиме за часом, «секретар» — той, хто фік­суватиме всі ідеї, га«спікер» який пре­зентуватиме роботу групи.
Після закінчення роботи відбу­вається презентація робіт моделей здоров'я.
Після презентації вчитель пропо­нує учасникам: «Уявіть собі ті шкід­ливі, руйнівні фактори, які впливають на здоров'я. Що це може бути?».
Завдання: за 3 хв продемонструвати, що можуть зробити з моделлю шкідли­ві чинники, як вони можуть вплинути на здоров'я.
Запитання:
—  Що ви відчували, коли створю­вали моделі здоров'я?
— Що відчували, коли руйнували?
—  Чи можна відновити те, що вже зруйновано?
— Чи матиме це той самий вигляд?
— Що легше — запобігга руйнуван­ню чи відремонтувати?

Вправа «Дерево мого життя»
Мета: надати можливість учас­никам створити образ власного май­бутнього, в якому немає місця і часу наркотичним речовинам.
Хід вправи
Кожен учасник отримує роздат-ковий матеріал. Усім пропонується «виростити» власне дерево свого май­бутнього. Для цього потрібно на дере­вах, зображених на аркушах формату Аі (дерева різного розміру), запов­нити крони і коріння таким чином, щоб найменше дерево символізувало власні інтереси та здібності кожного учасника через рік, середнє — через 5 років, а найбільше — через 10 років. Після закінчення роботи учасники за бажанням можуть поділитися своїм баченням власного майбутнього. Свої «дерева» учасники забирають із собою.

Гра «Життя з хворобою»
Мета: усвідомлення учасниками проблем, пов'язаних з наркоманією; зміна поглядів на проблеми тих, хто вживає наркотики.
Обладнання: невеликі картки з па­перу, ручки.
Хід гри
Кожен учасник отримує по 12 кар­ток, на яких потрібно написати:
• на 4-х картках — назви улюблених страв;
•  на інших 4-х картках — назви улюблених занять, захоплень;
•  на решті 4-х картках — імена близьких і коханих людей.
Коли всі учасники дали відповіді, вчитель каже:
— Давайте поставимо себе на місце людини, яка потрапила у залежність від наркотиків, щоб краще зрозумі­ти, що відбувається в її житті. Отже, людина обрала задоволення, яке вона отримує від наркотику. За будь-яке за­доволення слід платити, і не тільки грошима. Тому я прошу віддати по од­ній картці з улюбленою стравою, за­няттям, близькою людиною.
Учасники самі вибирають і відда­ють 3 картки. Далі залежність вимагає наступних жертв, і учасники вибира­ють і віддають ще по 3 картки. Після цього вчитель сам проходить по колу і, забирає навмання ще по 1 картці в кожного учасника — це символізує те, що наркоман уже не спроможний сам контролювати ситуацію. Усе, що залишилося в учасників, — це варі­ант того, що наркоманія може зробити з життям людини.
Після гри обов'язково проводить­ся емоційне розвантаження, для того щоб вивести учасників з ігрової ситуа­ції. Його текст може бути таким:
—  Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, шо це ніко­ли не зачепить вас і ваших близьких, що ніхто з вас не зустрінеться з такою ситуацією у своєму житті. Усе це було лише грою й закінчилося разом із грою...
Вправа «Куля наркотичних речовин»
Мета: надати учасникам можли­вість висловити свої почуття та думки щодо наркотичних речовин, відчути єдність групи.
Хід вправи
Кожен учасник отримує паперову стрічку і шматочок скотча (або сті-кер). На паперовій стрічці потрібно записати по одному-два висловлю­вання — свої думки, асоціації щодо такого явища, як вживання наркотич­них речовин.
Перекидаючи іграшковий м'яч — «кулю» — один одному, називати свої асоціації та думки і приклеювати до м'яча свої папірці. Після того, як «куля» побувала в кожного з учасни­ків, ведучий, демонструючи її, наго­лошує: «Ми маємо саме такі почуття й думки щодо цього явища».

Вправа «Мій острів»
Мета: усвідомити свої життєві цін­ності; визначити власну позицію шодо проблеми вживання наркотичних ре­човин.
Хід вправи
Кожен учасник на аркушах папе­ру формату АЗ створює свій «острів». На острові має бути все те, що є важ­ливим у житті учасника. Це можна написати, намалювати, позначити символами. «Острови» можуть також мати різні форми та колір. Острів має бути справді своїм для господаря, це його світ та джерело сил. Після того як острови створені (через 5—10 хв), учасники можуть розповісти про свої острови і розмістити їх у «соціально­му морі». Острови можуть бути розта­шовані окремо, а можуть утворювати «архіпелаги». Кожен сам обирає своє місце та позицію. Ведучий говорить, що море з островами дуже схоже на те велике суспільне море, яке існує поза межами кімнати. І там є багато різ­ного — дружба і ворожнеча, любов і ненависть, успіхи й поразки, досяг­нення, відкриття, хвороби і... нарко­тичні речовини. Після цього ведучий показує створену в попередній вправі «Кулю наркотичних речовин» і роз­міщує її посеред кімнати.

Далі пропонується учасникам упро­довж 3 хв зробити те, що вони вва­жають за потрібне, усвідомивши, що є таке явище, як вживання наркотич­них речовин. Можливо, це буде зміна місця, домилювання певних деталей на острові тощо. Якщо хтось із учасни­ків запропонує викинути або зруйну­вати «Кулю», можна погодитися з та­ким бажанням, але нагадати, що таке явище все одно є. Те, що ми маємо — це наші острови, і наша сила — в них.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Виступ на засіданні МО березень 2024

  Виступ на засіданні МО « Використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі як засіб формування життєвих компетенцій » ...