Постава є одним із важливих чинників здоров'я дитини, бо здоровий хребет,
добре сформована грудна клітка, а також симетричні і досить розвинені м'язи є
не тільки основою красивої та стрункої фігури, а й запорукою фізичного
здоров'я, соціального та психологічного благополуччя.
На превеликий жаль, на сьогодні, як показують численні дослідження,
збільшується кількість дітей шкільного віку з різноманітними порушеннями
постави, плоскостопістю. Ці вади негативно позначаються на роботі
серцево-судинної та дихальної систем, спотворюють тіло, стають причиною
порушень обмінних процесів. Виникають розлади діяльності, а потім і
захворювання внутрішніх органів, які важко піддаються лікуванню. Наявність
таких порушень у школярів нерідко відбивається і на їхній успішності. Такі
діти швидше втомлюються від статичного напруження м'язів під час уроків, а
отже, частіше відволікаються, що призводить до неуважності, погіршення
пам'яті, поганого засвоєння матеріалу і, як результат, — до неуспішності.
Таким учням педагоги постійно роблять зауваження на уроці, вказуючи на
непосидючість і порушення дисципліни.
Успіху у формуванні правильної постави можна досягти, перш за все, шляхом
зміцнення м'язової системи, її всебічним фізичним тренуванням з використанням
найефективніших засобів фізичного виховання.
Одним із таких засобів є гімнастика. Гімнастичні вправи впливають на
рухову, а через неї і на інші функції організму. Ці вправи є багатофункціональними
і тому можуть бути використані для різнобічного впливу на організм школяра.
Така властивість гімнастичних вправ відкриває широкі можливості для
вдосконалення способів їх застосування в оздоровчих, виховних і прикладних
цілях. При оволодінні ними до активної взаємодії залучаються функції всіх
органів і систем, психічні та особистіші властивості тих, хто займається.
Гімнастика сприяє формуванню правильної постави, красивої ходи, виховує
естетичні почуття, культуру рухів.
Стройові вправи на уроках фізичної культури є засобом виховання
в учнів дисциплінованості, організованості; формування правильної і красивої постави,
ходи; розвитку почуття ритму і навичок колективних дій.
Загальнорозвивальні вправи складають основний зміст занять. Кількість
їх величезна, рухова структура різноманітна. Для формування гарної постави
загальнорозвивальні вправи незамінні. Вони входять до комплексів гімнастики
для занять і фізкультхви-линок. їх вирізняє спрямована дія як на організм в
цілому, так і на окремі групи м'язів і суглобів. Загальнорозвивальні вправи
можуть бути використані і як профілактичні, і як коригувальні. Використовують
їх для розминки та покращення рівня розвитку фізичних якостей, для вироблення
і закріплення правильної постави (при обов'язковому збереженні правильного
положення тіла).
На
уроках фізичної культури я застосовую комплекси загальнорозви-вальних вправ з
предметами: набивними м'ячами, гімнастичними палицями, гантелями, скакалками,
лавами, на гімнастичній стінці та вправи без предметів.
Важлива
роль під час занять відведена музичному супроводу. За допомогою музики
проводиться розвиваль-ний емоційний тренінг, що сприяє поліпшенню
психологічного та фізіологічного стану організму школярів.
Акробатичні вправи — один із засобів удосконалення фізичних і
вольових якостей. За їх допомогою розвивають силу, спритність, швидкість
реакції.
Художня гімнастика відіграє велику роль у формуванні граціозності, пластичності, координації
рухів. Яскраві та цікаві за змістом ігрові й танцювальні вправи корисні для
тих, хто має порушення постави. Однією з позитивних сторін художньої
гімнастики є забезпечення гармонійного розвитку організму завдяки
різноманітності її засобів. Вправи художньої гімнастики формують правильну
поставу, розвивають силу, витривалість, збільшують рухливість суглобів,
покращують координацію рухів, сприяють естетичному вихованню дітей.
Аеробіка — доступний,
ефективний та емоційний вид занять. Ефективність аеробіки полягає в різнобічному
впливі на опорно-руховий апарат, серцево-судинну та дихальну системи. Завдяки
музичному супроводу заняття аеробікою мають високий емоційний фон.
Прикладні вправи — це ходьба, біг, стрибки, лазіння,
перелізання, кидки та ловлення набивних м'ячів, вправи на утримання рівноваги.
Якщо проводити їх методично правильно, такі вправи виробляють звичку
зберігати правильну поставу, зміцнюють м'язи плечового пояса, спини, живота.
Атлетична гімнастика — прекрасний засіб і метод розвитку м'язової
сили юнаків, функціональних можливостей організму. Залучення до систематичних
занять фізичними вправами сприяє формуванню здорового способу життя,
відволікає від куріння та інших шкідливих для здоров'я і становлення
особистості захоплень.
Стрибки зі скакалкою розвивають м'язи ніг, роблять ноги стрункими
та красивими, слугують профілактикою плоскостопості; сприяють формуван-ню
правильної постави та зміцнюють зв'язки внутрішніх органів; ліквідують
застійні явища в організмі; розвивають серцево-судинну і дихальну системи,
почуття ритму та координацію рухів; зміцнюють м'язи тазового дна.
Існує
багато вправ зі скакалкою. Найпоширенішими з них є стрибки: на обох ногах, з
обертанням скакалки вперед; на одній нозі; з навперемінними стрибками на одній
нозі; з виконанням бігового кроку; із схресним положенням рук, ніг; на місці;
з переміщенням.
Цікаво
використовувати стрибки із завданнями в естафетах. Вони добре розвивають
координаційні здібності учнів.
Останніми роками стають усе популярнішими вправи із застосуванням
спеціального спортивного м'яча — фітбола. Ці вправи дуже
корисні для поліпшення почуття рівноваги, а також для проведення профілактики
патологічних станів, пов'язаних із болями в хребті.
Рухливі ігри для дітей молодшого, середнього віку також можуть бути
спрямовані на формування правильної постави, їх можна використовувати на
уроках фізичної культури, рухливих перервах, «годинах здоров'я», у групах
продовженого дня. Правила ігор повинні передбачати дотримання правильної
постави.
Гігієнічна гімнастика проводиться як ранкова зарядка і має велике
оздоровче значення. Такі заняття покращують кровообіг, роботу серцево-судинної,
дихальної систем та обмін речовин, сприяють переходу організму від пасивного
стану до активного.
Крім вправ загального впливу, для зміцнення та оздоровлення організму
використовують лікувальні вправи, дія яких
спрямована на усунення порушень функцій органів і їх систем. Призначає такі
вправи лікар, а заняття проводить інструктор із ЛФК.
Поряд із гімнастичними засобами ефективними є спортивні ігри, різні види
спорту (катання на ковзанах та лижах, теніс, плавання), заняття вправами на
свіжому повітрі. Необхідно, щоб діти з раннього віку
дотримувалися режиму дня, достатньо займалися фізичною культурою, спортом,
загартувувалися, використовували меблі відповідно до зросту, правильно харчувалися.
Немає лікарських препаратів для лікування порушень постави, сколіозів,
плоскостопості — тільки фізична культура в усіх її формах здатна зміцнити
м'язову систему, створити добре розвинений м'язовий корсет, а отже, зберегти чи
сформувати правильну поставу, що забезпечить здоров'я на довгі роки.
Отже, процес формування правильної постави має проходити через фізкультурно-оздоровчі
заходи, систематичні заняття фізичною культурою та спортом, здійснюватися під
час викладання всіх розділів навчального матеріалу за допомогою як спеціальних,
так і загальнорозвивальних вправ у школі та вдома.
Комплекси
загальнорозвивальних
вправ
із предметами для
формування
правильної постави
Вправи з гімнастичною палицею
Комплекс 1
1. В.п.
— стійка ноги нарізно, палиця внизу.
1—2 —
руки вгору, прогнутися, подивитися на палицю (вдих); 3—4 — в.п. (видих).
Повторити 6—8 разів у повільному темпі, руки не згинати, ноги з місця не
зрушувати.
2. В.п.
— о.с, палиця внизу.
1 —
нахил уперед, палицею торкнутися пальців ніг (видих); 2 — в.п. (вдих).
Повторити 6—8 разів у середньому темпі. Нахиляючись, ноги не згинати.
3. В.п.
— стійка ноги нарізно, палиця на плечах. 1 —поворот тулуба вліво (видих); 2 —
в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у кожну сторону
в середньому темпі. Повертаючись, п'яти від підлоги не відривати, з місця не
зрушувати.
4. В.п. — о.с., палиця вертикально попереду на
підлозі, хват за верхній край прямими руками.
1 —
присісти (видих); 2 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у середньому темпі.
Присідати на пальчиках, коліна нарізно, тулуб тримати вертикально, руки не
згинати.
5. В.п.
— о.с, палиця внизу, хватна ширині плечей.
1—2 —
відводячи палицю вперед і згинаючи ногу, переступити через па-лицю; 3—4 —
переступити палицю в зворотному напрямку. Те саме іншою ногою. Повторити 4—5
разів по черзі кожною ногою. Переступаючи через палицю, вперед не нахилятися,
вище піднімати коліна. Дихання не затримувати.
6. В.п. — о.с, палиця внизу.
1 — руки
вгору, потягтися, подивитися на палицю (вдих); 2 — згинаючи руки, палицю назад
на лопатки (видих). Повторити 6—8 разів у середньому темпі. Відводячи палицю
назад, намагатися звести лопатки, вигнутись.
7. В.п.
— о.с, палиця горизонтально за спиною під ліктями.
1 —
відставити праву ногу назад і опуститися на коліно; 2 — те саме лівою ногою;
3—4 — піднімаючись і виставляючи праву ногу вперед, встати. Те саме з лівої
ноги. Повторити 4—5 разів кожною ногою у середньому Темпі. Тулуб тримати
вертикально, голову не нахиляти. Дихання рівномірне, без затримок.
8. В.п. — палиця на лопатках. Виконати до ЗО
стрибків навшпиньках і перейти на ходьбу на місці.
Комплекс 2
1. В.п.
— о.с, палиця внизу.
1 —
палицю вгору, праву ногу назад на пальчики, потягнутися і подивитися на палицю
(вдих); 2 — в.п. (видих); З — те саме лівою ногою; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів
у повільному темпі.
2. В.п.
— стійка ноги нарізно, палиця горизонтально за спиною під ліктями.
1 —
поворот тулуба праворуч (видих); 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону.
Повторити 4—5 разів у кожну сторону, в середньому темпі. Повертаючись, п'яти
від підлоги не відривати, з місця не зрушувати.
3. В.п.
— о.с.
1—4 —
піднімаючи руки вперед, сісти на підлогу та випрямити ноги; 5—8 — встати без
допомоги рук, в.п. Повторити 6—8 разів у середньому темпі.
4. В.п.
— о.с.
1 —
нахил уперед, палицю покласти на підлогу (видих); 2 — випрямитися, руки вгору
(вдих); 3 — нахил уперед, взяти палицю (видих); 4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8
разів у середньому темпі.
5. В.п.
— о.с., палиця горизонтально за спиною під ліктями.
І —
випад лівою ногою в сторону з нахилом вправо (видих), 2 — поштовхом
повернутися у в.п. (вдих); 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів у
кожну сторону в середньому темпі.
6. В.п.
— лежачи на підлозі на спині, палиця внизу, хват на ширині плечей.
1—2 —
згинаючи ліву ногу, просунути її між рукою і палицею, випрямити та опустити
вниз; 3—4 — в.п. Те саме іншою ногою. Повторити 4—6 разів по черзі кожною
ногою.
7. В.п.
— о.с, палиця попереду.
1.— мах
правою ногою вперед, пальцями ніг торкнутися палиці (видих); 2 — в.п. (вдих);
3—4 — те саме лівою ногою. Повторити 4—5 разів кожною ногою по черзі в
середньому темпі. Ноги не згинати, тулуб вперед не нахиляти.
8. В.п.
— стійка ноги нарізно, руки на поясі, палиця на підлозі між ногами.
Стрибки
зі зміною положення ніг. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці.
Вправи з мішечком (кубиком)
Комплекс 1
1. В.п.
— о.с, мішечок на голові.
Ходьба
на місці з просуванням уперед та високим підніманням колін. Ногу ставити з
пальців. Виконати 60—70 кроків.
2. В.п.
— стійка ноги нарізно, мішечок у руках унизу.
1—2 —
руки вгору, піднятися навшпиньки, прогнутися, подивитися на мішечок (вдих);
3—4 — в.п. (видих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Не втрачати рівноваги.
3. В.п.
— о.с, руки на поясі, мішечок на голові.
1—2 —
присісти навшпиньки (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у
повільному темпі. Присідаючи, тулуб тримати рівно, коліна розвести.
4. В.п.
— упор руками позаду, сидячи на підлозі, мішечок між ногами.
1—2 —
підняти ноги на 90°; 3—4 — в.п. Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Дихання
рівномірне.
5. В.п.
— сидячи на підлозі, руки в сторони, мішечок на голові.
1 — мах
правою ногою (видих), 2 — в.п. (вдих); 3—4 — те саме лівою ногою. Повторити
4—5 разів кожною ногою. Ноги не згинати, тулуб тримати вертикально, назад не
відхиляти.
6. В.п. — лежачи на спині, руки за головою,
мішечок між колін.
1—2 —
зігнути ноги в колінах (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Повторити 6—8 разів у
повільному темпі, руки та голову від підлоги не відривати.
7. В.п. — о.с, мішечок внизу в руках.
1—2 —
крок лівою ногою вперед, нахилитися та покласти мішечок на підлогу (видих); 3—4
— приставляючи праву ногу, повернутися у в.п. (вдих); 5—6 — крок правою ногою,
взяти мішечок (видих); 7—8 — приставити ліву ногу, в.п. (вдих). Повторити 6—8
разів, коліна не згинати.
8. В.п.
— стійка ноги нарізно, руки на поясі, мішечок на підлозі.
Стрибки
зі зміною положення ніг. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці з
мішечком на голові.
Комплекс
2
1. В.п.
— руки на поясі, мішечок на голові.
1 —
піднімаючись навшпиньки, відвести лікті назад (вдих); 2 — в.п. (видих).
Повторити 6—8 разів у повільному темпі.
2. В.п. — руки в сторони, мішечок на голові.
1—2 —
зігнути праву ногу в коліні, оплеск долонями під нею (видих); 3—4 — в.п.
(вдих). Те саме іншою ногою. Повторити 4—5 разів кожною ногою. Опорну ногу не
згинати.
3. В.п.
— стійка ноги нарізно, руки внизу, мішечок на голові.
1 —
поворот тулуба ліворуч (видих); 2 — в.п. (вдих); 3 — те саме праворуч, 4 — в.п.
Повторити 4—5 разів у кожну сторону.
4. В.п. — руки в сторони, мішечок у правій руці.
1—2 —
глибоке присідання, руки вгору, перекласти мішечок в ліву руку (видих); 3—4 —
в.п. (вдих). Повторити 4—5 разів. Присідати на всій ступні.
5. В.п. — упор стоячи на колінах, мішечок на
голові.
1—2 —
розгинаючи праву ногу, відвести її назад, прогнутися, руки в сторони (вдих);
3—4 — в.п. (видих). Те саме лівою ногою. Дивитися прямо перед собою.
6. В.п.
— о.с, мішечок на голові. 1—2 — присідаючи на правій нозі,
відставити
ліву назад навшпиньки, руки в сторони (видих); 3—4 — в.п. (вдих). Те саме лівою
ногою. Повторити 4—5 разів кожною ногою. Тулуб тримати рівно.
7. В.п.
— стійка ноги нарізно, мішечок на голові.
1 —
напівприсід навшпиньках; 2 — повернутися праворуч колом; 3 — встати, руки вниз
(стійка ноги нарізно правою вперед); 4 — поворот вліво, в.п. Повторити по 4—5
разів в кожну сторону.
8. В.п.
о.с, мішечок на підлозі праворуч.
Стрибки
на обох ногах. Виконати до 25 стрибків і перейти на ходьбу на місці з мішечком
на голові.
Вправи зі скакалкою
Комплекс
1
1. В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—2 —
натягнути скакалку, руки вгору, потягнутися, подивитися на скакалку (вдих); 3—4
— в.п. (видих). Повторити 6—8 разів у повільному темпі.
2. В.п. — широка стійка, складена вдвоє скакалка
внизу.
1 —
піднімаючи руки вперед — у сторони і натягуючи скакалку, поворот тулуба
праворуч (вдих); 2 — в.п. (видих). Те саме в іншу сторону. Повторити 4—5 разів
у кожну сторону в середньому темпі.
3. В.п.
— стійка ноги нарізно, складена вдвоє скакалка на плечах, руки зігнуті. 1—2 —
пружні нахили тулуба вліво; 3—4 — те саме вправо. Повторити 4—5 разів у кожну
сторону. Дихання рівномірне.
4. В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—2 —
піднімаючи руки вперед і натягуючи скакалку, присісти навшпиньки (вдих); 3—4 —
в.п. (видих). Повторити 8—10 разів у повільному темпі. Присідаючи, тулуб
тримати рівно, коліна розвести, дивитися на скакалку.
5. В.п.—
стійка ноги нарізно на скакалці, руки зігнуті, скакалка натягнута.
1—2 —
розводячи руки в сторони, нахилитись уперед (видих); 3—4 —в.п. (вдих).
Повторити 6—8 разів у повільному темпі. Нахиляючись, ноги не згинати, спину
тримати рівно, дивитися вперед.
6. В.п. — о.с, складена вчетверо скакалка внизу.
1—4 —
переступити через скакалку по черзі правою та лівою ногою; 5—8 — те саме у
зворотному напрямку, в.п. Повторити 4—5 разів в середньому темпі. Дихання
рівномірне.
7. В.п. — ліва нога в упорі на скакалці, руки
зігнуті.
1 —
підняти ліву ногу на 90°, скакалка натягнута; 2 — опускаючи ногу вниз, чинити
опір руками; 3 — те саме правою ногою; 4 — в.п. Повторити 4—5 разів кожною
ногою у середньому темпі.
8. В.п.
— о.с, скакалка позаду.
Стрибки
на обох ногах з обертанням скакалки вперед. Виконати до 30 стрибків і перейти
на ходьбу на місці.
Комплекс вправ із використанням
фітбола
1. Поворот корпуса. Ця вправа спрямована на
розтягування м'язів тулуба та розвиток рівноваги. В.п. — лягти животом на м'яч,
руки в упорі на підлозі, ноги прямі, навшпиньках. 1 — підняти руку (вдих),
затриматися в цій позі на 3 с; 2 — в.п. (видих). Повторити 10—15 разів кожною
рукою.
2. В.п.
— те саме. 1 — витягнути руку вперед, іншу відвести назад. Руки пря-мі,
затриматися на 3 с; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів. Вправу можна ускладнити,
взявши в руки гантелі.
3. В.п. — стоячи на колінах, упор животом на
м'яч, руки прямі перед собою. 1 — зігнути руки, доторкнутися до плечей, лікті
розвести в сторони (видих), затриматися на 3 с; 2 — в.п. (вдих). Повторити
10—15 разів.
4. В.п. — упор животом на м'ячі, ноги прямі,
руки відведені назад. 1 — відвести руки вгору, затриматися на 2 с; 2 — в.п.
Повторити 10—15 разів.
5. В.п.
— стоячи на колінах, руки на м'ячі. 1 — повільно випрямити ноги, рівномірно
розподіляючи свою масу на руки та ноги; затриматися в цій позі на 20 с; 2 —
в.п. Повторити 4—5 разів.
6. В.п. — стоячи на колінах, тулуб на м'ячі,
руки перпендикулярні підлозі, спина пряма. 1—2 — витягнути перед собою руки і
підняти великий палець, так, ніби показати, що все добре; 3—7 — ритмічні рухи
руками в напрямку стелі; 8 — в.п. Повторити 10—15 разів.
7. В.п. — те саме. 1—2 — витягнути перед собою
руки та підняти великий палець так, ніби показати, що все добре; 3—7 — ритмічні
рухи руками в сторони; 8 — в.п. Повторити 10—15 разів.
8. В.п.
— стати на коліна перед фіт-болом, руки за головою, лікті розведені. Ритмічно
зводити лопатки, злегка відводячи лікті назад. Основну роботу виконують м'язи
спини, а не рук. Повторити 10—15 разів.
9. В.п. — стоячи на колінах, тулуб на м'ячі,
руки перпендикулярні підлозі. 1 — підняти гантелі до рівня грудей, лопатки
звести; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів.
10. В.п.
— те саме. Розведення прямих рук в сторони. Повторити 10—15 разів.
11. В.п.
— те саме. Піднімання прямих рук із гантелями перед собою. Повторити 10—15
разів.
12. В.п.
—те саме. 1 — відвести руки назад (вдих); 2 — в.п. (видих). Повторити 10—15
разів.
Комплекс вправ із гантелями
1. В.п.
— о.с, гантелі внизу. 1 — гантелі до плечей; 2 — піднімаючись навшпиньки,
гантелі в сторони, прогнутися; 3 — гантелі до плечей; 4 — в.п. Повторити 6—8
разів.
2. В.п.
— гантелі позаду. 1 — присід на всій ступні, гантелі вперед; 2 — в.п. Повторити
8—10 разів.
3. В.п.
— стійка ноги нарізно, гантелі в сторони. 1—2 — поворот тулуба вліво, зігнути
праву руку до лівого плеча; 3—4 — те саме в іншу сторону. Повторити 6—8 разів.
4. В.п. — упор присівши на лівій нозі, праву в
сторону, гантелі внизу на підлозі. 1 —поштовхом лівої ноги змінити положення
ніг; 2 — те саме в іншу сторону. Повторити 6—8 разів.
5. В.п.
— сід руки в сторону, гантель у лівій руці. 1 — піднімаючи ноги, перекласти
гантель під ногами в праву руку; 2 — в.п.; 3 — те саме в іншу сторону; 4 —
в.п. Повторити 6—8 разів.
6. В.п. — о.с. 1—2 — піднімаючись навшпиньки,
руки вгору дугами назовні; 3—4 — нахиляючись уперед, розслабити руки,
опустити вниз. Повторити 4—6 разів.
7. В.п.
— стійка ноги нарізно, нахил уперед, прогнутися, гантель у правій руці вгору,
ліва відведена назад. 1—4
— зміна положення рук. Повторити 6—8 разів.
8. В.п.
— стійка ноги нарізно, гантелі в сторони. 1 — нахил тулуба назад; 2—3 — пружні
нахили вперед; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п.
— о.с. 1 — упор присівши; 2
— упор
лежачи; 3 — зігнути руки; 4 — розігнути; 5 — зігнути руки; 6 — розігнути; 7 —
упор присівши; 8 — в.п. Повторити 4—6 разів.
10. В.п.
— права нога попереду, гантелі до плечей. Стрибки зі зміною ніг. Виконати
15—20 стрибків.
11.
Ходьба на місці.
Комплекс вправ з набивними м 'ячами
1. В.п. — о.с. 1 — підняти м'яч угору, прогнутися, праву ногу назад на
пальчики; 2 — в.п.; 3 — те саме, ліву —
ногу назад; 4 – в.п.
Повторити
6— 8 разів.
2. В.п. — стійка ноги нарізно, м'яч у прямих
руках внизу. 1—4 —обертання тулуба ліворуч; 5—8 —те саме праворуч. Повторити
6—8 разів.
3. В.п. — сід, ноги нарізно, м'яч у зігнутих
руках біля грудей. 1 — руки вперед; 2 — в.п.; 3 — руки вгору, подивитися на
м'яч; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
4. В.п. — сід, ноги нарізно, м'яч у прямих руках
попереду. 1 — поворот тулуба ліворуч; 2 — в.п.; З —те саме праворуч; 4 — в.п.
Повторити 6—8 разів.
5. В.п. — сід, упор руками позаду, м'яч
затиснутии ступнями прямих ніг. 1 — зігнути ноги до грудей; 2 — в.п. Повторити
8—10 разів.
6. В.п. — лежачи на спині, ноги зігнуті в
колінах, м'яч у прямих руках за головою. 1 — перейти в положення сіду, м'яч
уперед у прямих руках; 2 — в.п. Повторити 10—15 разів.
7. В.п. — лежачи на спині, руки в сторони, м'яч
затиснутии ступнями прямих ніг. 1—2 — сісти, руками обхопити гомілки, м'ячем
та ступнями не торкатися підлоги; 3—4 — в.п. Повторити 10—15 разів.
8. В.п. — лежачи на спині, руки вздовж тулуба
долонями вниз, м'яч затиснутии ступнями прямих ніг. 1—2 — підняти прямі ноги
вгору на 90°; 3—4 — в.п. Повторити 8—10 разів.
9. В.п. —
стійка ноги нарізно, м'яч у прямих руках за спиною. 1 — підкинути м'яч угору;
2 — піймати м'яч перед собою. Повторити 6—8 разів.
10. В.п. — о.с, м'яч на підлозі. Стрибки через
м'яч у різних напрямках. Виконати до 30 стрибків.
11.
Ходьба на місці.
Комплекс вправ на гімнастичній стінці
1. В.п.
— стоячи обличчям до стінки, прямі руки на рейці на рівні грудей. 1—3 —
пружні нахили тулуба вперед; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
2. В.п.
— те саме. 1 — зігнути руки;
2 —
в.п.; З — нахил тулуба назад, прогнутися; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
3. В.п.
— стійка на першій рейці, хват на рівні грудей. 1 — нахил тулуба назад,
3
поворотом ліворуч, ліву руку в сторону
— назад;
2 — в.п.; З — те саме праворуч;
4 — в.п.
Повторити 6—8 разів.
4. В.п.
— стоячи обличчям до стінки, права пряма нога на рейці на рівні пояса, руки на
поясі. 1 — зігнути праву ногу; 2 — розігнути, в. п.; З — нахил тулуба до
правої ноги; 4 — в.п.; 5—7
— те
саме, ліва нога на рейці; 8 — в.п. Повторити 6—8 разів.
5. В.п. — стоячи правим боком до стінки, права в
упорі на рейці на рівні пояса. 1—3 — пружні нахили до лівої ноги; 4 — в.п.; 5—7
— те саме, стоячи лівим боком до стінки; 8 — в.п. Повторити 6—8 разів.
6. В.п.
— стоячи ноги нарізно, спиною до стінки, руки на рейці над головою. 1—4 —
перехоплювати руками рейки вниз; 5—8 — рух у зворотному напрямі у в.п.
Повторити 4—6 разів.
руки; 2
— розігнути. Повторити 8—10 разів.
7. В.п. — вис спиною до стінки на останній
рейці. 1 —2 — відвести ноги вліво; 3—4 — вправо. Повторити 6—8 разів.
8. В.п. — стоячи ноги нарізно, нахил тулуба
вперед, торкаючись лопатками стінки, руки зворотнім хватом за рейку вище
голови. 1 — поштовхом ніг вис прогнувшись (вниз головою); 2—3 — тримати; 4 —
в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п.
—сід спиною до стінки, хват руками вгорі. 1 — підняти ноги на 45°; 2 — розвести
в сторони; 3 — звести; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
Комплекс вправ на гімнастичній лаві
1. В.п. — стоячи вздовж лави обличчям до неї, ліва нога зігнута на лаві. 1
— стійка на пальцях лівої ноги, праву назад, руки вгору; 2 — в.п.; 3—4 — те
саме на правій нозі. Повторити 6—8 разів.
2. В.п. — стоячи уздовж лави. 1 — упор присівши;
2 — упор стоячи; 3 — упор присівши; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
3. В.п. — стоячи лівим боком до лави, ліва нога
на лаві, руки на поясі. 1 — глибокий присід на лівій нозі, руки в сторони; 2 —
в.п.; З — нахил уперед, руки вперед; 4 — в.п.; 5—8 — те саме на правій нозі.
Повторити 6—8 разів.
4. В.п. — упор лежачи, ноги нарізно, руки на
лаві. 1 — праву руку відвести в сторону, поворот тулуба праворуч; 2 — в.п.; З
— те саме поворот тулуба ліворуч; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
5. В.п. — упор сидячи позаду за дальній край
лави. 1 — зігнути ноги; 2—3 — кут (тримати); 4 — ноги вниз, перехопити руки за
ближній край лави; 5—6 — нахил назад, не піднімаючи ніг від підлоги; 7—8 —
в.п. Повторити 6—8 разів.
6. В.п.
— упор сидячи позаду вздовж лави, ноги з правого боку лави; 1—2 — перемах ніг
уліво через лаву; 3—4 — те саме вправо. Повторити 6—8 разів.
7. В.п.
— упор лежачи, руки на лаві. 1 — зігнути руки; 2 — розігнути; 3 — стрибком упор
присівши; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
8. В.п. — лежачи на животі вздовж лави,
триматися за ближчі краї. 1 — мах правою ногою назад; 2 — в.п.; З
— те
саме лівою; 4 — в.п. Повторити 6—8 разів.
9. В.п.
—стоячи вздовж на лаві. 1—4
—
рівновага на правій нозі, руки в сторони; 5—8 — в.п.; 9—12 — те саме на лівій
нозі; 13—16 — в.п. Повторити 4—6 разів.
10. В.п.
— стоячи в колоні, лава вгорі у прямих руках. 1 — зігнути руки; 2 — розігнути.
Повторити 8—10 разів.
11. В.п.
— стоячи правим боком до лави. Стрибки на двох ногах через лаву з просуванням
уперед. Виконати 15— 20 стрибків.
12.
Ходьба на місці.
Система
заходів щодо запобігання негативним проявам, пов'язаним зі здоров'ям
Головне
в житті — здоров'я. Піклую-чись про своє здоров'я, ми піклуємося про майбутнє
покоління. Здоров'я залежить від багатьох чинників: спадковості, розвитку
медицини', стану довкілля, способу життя.
Спосіб
життя охоплює звички, характер, потреби людини, її матеріальне становище і
духовний розвиток, традиції тощо. Поняття «здоровий спосіб життя» поєднує
відсутність шкідливих звичок, наявність світоглядної установки на пріоритетну
цінність здоров'я як сукупності всіх його складових — фізичної психічної,
соціальної та духовної.
Щоб
досягти стану повного фізичного, розумового та суспільного добробуту, індивід
або група мають бути спроможні ідентифікувати й реалізувати свої прагнення,
задовольнити свої потреби і змінити своє середовище або пристосуватися до
нього. Таким чином, здоров'я розглядається не як життєва мета, а як ресурс для
підвищення якості повсякденного життя.
Здоровий
спосіб життя все стрімкіше входить у повсякденне життя людства. Людина починає
розуміти, що активність, творчість, висока працездатність, успіхи й досягнення
в навчанні та житті недосяжні для хворого. Сьогодні в Україні
прослідкову-ється тенденція до збільшення проявів негативної поведінки серед
дітей і молоді. Діти й підлітки прилучаються до куріння, вживання алкоголю, наркотиків,
до ранніх сексуальних контактів, що різко погіршує стан їхнього фізичного та
психічного здоров'я. Гостро стоїть проблема репродуктивного здоров'я, ранньої
вагітності дівчат-підлітків.
Втрата
здоров'я молоді створює низку серйозних проблем, ставить під загрозу національну
безпеку, саме існування держави. Тому наша мета — через просвітницьку роботу
сприяти розумінню дітьми і молоддю переваг здорового способу життя, здобуттю
ними знань, умінь і навичок здорового способу життя та відмови від негативної
поведінки. Для досягнення цієї мети в педагогічній практиці є багато різних
форм і методів роботи з учнями. Учителям, психологам, соціальним педагогам
слід звертатися до цих форм, проникати в емоційну, творчу, діяльнісну сфери
дитини, намагатися зробити профілактичну роботу не формальною, а дієвою, продуктивною.
Інноваційні форми профілактичної роботи
Для
успішної профілактичної роботи з молоддю потрібно відшукати нові або
використовувати традиційні форми роботи, надаючи їм таких сучасних ознак, які
відповідали б інтересам і потребам учнівської молоді, спонукали учнів
осмислено діяти, сприяли формуванню особистісної позиції щодо проблеми.
Профілактична
робота не обмежується суто викладанням необхідної інформації, вона повинна
бути спрямована на постійне розширення уявлень учнів щодо актуальних проблем
сьогодення. Тому, плануючи заходи, треба глибше досліджувати тему, пропонувати
зацікавленим учням самостійну роботу, звертатися по допомогу до фахівців,
залучати батьків. Ця робота потребує певної системності й постійного
розвитку.
Вважаємо
ефективними такі форми роботи:
• театралізовані:
літературно-музична композиція, концерт, публіцистична вистава, змагання
команд КВК, пластично-хореографічна вистава;
• інтерактивні
ігрові: ігрова програма, інтерактивна акція, ток-шоу, гра по станціях;
• інтелектуально-пізнавальні:
гра «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», «Мікрофон», година запитань та відповідей,
гра «Колесо фортуни»;
• художньо-прикладні:
конкурси малюнків, графіті, виставки малюнків, проектів, рекламні ролики, показ
моди, ярмарка, спортивне свято, вечір зустрічей, наукова конференція,
дискотека, авторські малюнки на футболках.
Ігри та вправи для роботи з учнями
щодо здорового способу життя
Вправа «Колесо життя»
Мета: визначити поняття «здоров'я», «здоровий
спосіб життя» та фактори, які впливають на здоров'я. Хід вправи
На
початку ведучий наголошує, що існує багато визначень поняття здоров'я. Білл
Райн, професор школи соціальної роботи Канадського університету, пропонує
концепцію поняття здоров'я, в основу якої покладено світогляд перших
поселенців Канади, які сприймають життя як колесо. Відповідно до цього
світогляду все в житті має бути в гармонії. Завдання:
1) на аркуші паперу намалювати велике коло;
2) від центра провести чотири діаметральних осі
до перетину з колом— «спиці»;
3) у
місцях перетину осей із колом підписати їх: екологічна — соціальна, професійна
— духовна, психологічна — фізична, інтелектуальна — емоційна.. Кожна
вісь символізує певні сфери життя людини: екологічна (недбалий або
дбайливий), соціальна (самотній або несамот-ній), професійна (незадоволений
або задоволений), духовна (неактивний або активний), психологічна (неадаптований
або адаптований), фізична (нездоровий або здоровий), інтелектуальна (само-вдоволений
або допитливий), емоційна (нестійкий або стійкий) (мал. І);
4)
позначити на кожній спиці місце, яке найбільше відповідає їхньому стану,
вважаючи центр — перетин осей точкою відліку, а кінці осей — найвищим
результатом. Якщо учасник відчуває, наприклад, що його рівень здоров'я
відповідає бажаному (максимальному) на 50 %, то на відрізку, який позначає
фізичну сферу, він ставить позначку посередині відрізка, якщо більше —' то
ближче до кола. Так само потрібно проставити позначки на всіх спицях. Після
цього пропонується з'єднати всі позначки на осях. В ідеалі має вийти коло — «колесо
життя». Якщо десь з'явилися нерівності поверхні колеса, то на це
потрібно звернути увагу — саме ця сфера потребує уваги.
Націлити
учнів на те, що кожна із спиць утримує наше колесо у рівновазі, кожна вимагає
нашої уваги, тому, щоб прожити життя гармонійно, нам необхідно рівномірно
розвивати всі аспекти здоров'я (мал. 1).
Запитання для обговорення:
— Чи
утворилося коло?
— В
якому з аспектів життя ви найбільш здорові?
— Які
сфери вашої життєдіяльності необхідно вдосконалити?
— Яким
чином ви можете це робити?
— Від
чого залежить здоров'я?
Вправа «Шлях здорового способу життя»
Мета: сформувати активне бачення учасниками дій і
поведінки, в яких виявляється здоровий спосіб життя.
Хід вправи
Учасники
поділяються на три підгрупи, кожна з яких отримує завдання: на рулоні паперу
(шпалерах) створити «Шлях здорового способу життя». Для цього з кольорового паперу
треба вирізати «сліди» і написати на них дії та приклади поведінки, які, на
думку учасників, сприяють здоровому способу життя, після цього «сліди»
приклеїти на шпалери. Кожна підгрупа презентує свій «шлях», а потім їх
об'єднують в один.
Вправа «Проект»
Мета: навчити підлітків створювати інформаційні
матеріали щодо здорового способу життя. Хід вправи
Учасники
об'єднуються у три групи. Групи отримують завдання: розробити проекти
інформаційних матеріалів щодо здорового способу життя для проведення
просвітницької роботи серед молоді.
Група 1 — створює газету.
Група 2 — створює буклети.
Група 3 — пише листівки.
Після
виконання вправи.
Вправа «Символ життя»
Мета: закріпити висновки кожног учасника щодо його
позицій, пере конань і цінностей; надати учасника можливість у символічній
формі реалі зувати своє бачення проблеми вибор і відповідальності за життя. Хід
вправи
Учасники
об'єднуються у три команди, кожна з яких отримує за вдання: створити свій
символ життя. Учасники мають можливість вико ристовувати різноманітні матеріалі
– різнокольоровий папір, клей, ножиці фломастери, пластилін, нитки, при родний
матеріал — шишки, колоски, гілочки, камінці тощо.
По
закінченні роботи команди презентують готові символи.
Вправа «Дорога здорового способу життя»
Мета: сформувати відповідальне ставлення до
власного здоров'я; ак тивізувати внутрішній потенціал для боротьби з
негативними звичками.
Хід вправи
Група
поділяються на дві підгрупи, кожна з яких отримує завдання розробити свою
дорогу до здоровго способу життя і поставити на ній дорожні знаки, які будуть
допомагаті в досягненні мети або попереджати про можливі неприємності,
перешкоди в процесі набуття повноцінного здоров'я. Обговорення робіт.
Вправа «Модель здоров'я»
Мета: визначити, що таке здоров'я; надати
можливість учасникам відчути важливість здоров'я та необхідність дбайливого і
відповідального ставлення до нього; задати напрямок для подальшої роботи щодо
осмислення ролі наркотичних речовин як фактора, який шкідливо впливає на
здоров'я людини.
Хід вправи
Використовуючи
кольоровий папір, фломастери, олівці, скотч, клей, папір форматів А1 і А4
створити модель здоров'я. Вона має відповідати баченню того, що є здоров'ям, з
чого воно складається, без чого неможливо уявити справді здорову людину.
У кожній
групі обирається «хронометрист» — той, хто слідкуватиме за часом, «секретар» —
той, хто фіксуватиме всі ідеї, га«спікер» який презентуватиме роботу групи.
Після
закінчення роботи відбувається презентація робіт моделей здоров'я.
Після
презентації вчитель пропонує учасникам: «Уявіть собі ті шкідливі, руйнівні
фактори, які впливають на здоров'я. Що це може бути?».
Завдання: за 3 хв продемонструвати,
що можуть зробити з моделлю шкідливі чинники, як вони можуть вплинути на
здоров'я.
Запитання:
— Що ви відчували, коли створювали моделі
здоров'я?
— Що
відчували, коли руйнували?
— Чи можна відновити те, що вже зруйновано?
— Чи
матиме це той самий вигляд?
— Що
легше — запобігга руйнуванню чи відремонтувати?
Вправа «Дерево мого життя»
Мета: надати можливість учасникам створити образ
власного майбутнього, в якому немає місця і часу наркотичним речовинам.
Хід вправи
Кожен
учасник отримує роздат-ковий матеріал. Усім пропонується «виростити» власне
дерево свого майбутнього. Для цього потрібно на деревах, зображених на
аркушах формату Аі (дерева різного розміру), заповнити крони і коріння таким
чином, щоб найменше дерево символізувало власні інтереси та здібності кожного
учасника через рік, середнє — через 5 років, а найбільше — через 10 років.
Після закінчення роботи учасники за бажанням можуть поділитися своїм баченням
власного майбутнього. Свої «дерева» учасники забирають із собою.
Гра «Життя з хворобою»
Мета: усвідомлення учасниками проблем, пов'язаних з
наркоманією; зміна поглядів на проблеми тих, хто вживає наркотики.
Обладнання: невеликі картки з паперу,
ручки.
Хід гри
Кожен
учасник отримує по 12 карток, на яких потрібно написати:
• на 4-х
картках — назви улюблених страв;
• на інших 4-х картках — назви улюблених
занять, захоплень;
• на решті 4-х картках — імена близьких і
коханих людей.
Коли всі
учасники дали відповіді, вчитель каже:
—
Давайте поставимо себе на місце людини, яка потрапила у залежність від
наркотиків, щоб краще зрозуміти, що відбувається в її житті. Отже, людина
обрала задоволення, яке вона отримує від наркотику. За будь-яке задоволення
слід платити, і не тільки грошима. Тому я прошу віддати по одній картці з
улюбленою стравою, заняттям, близькою людиною.
Учасники
самі вибирають і віддають 3 картки. Далі залежність вимагає наступних жертв, і
учасники вибирають і віддають ще по 3 картки. Після цього вчитель сам
проходить по колу і, забирає навмання ще по 1 картці в кожного учасника — це
символізує те, що наркоман уже не спроможний сам контролювати ситуацію. Усе, що
залишилося в учасників, — це варіант того, що наркоманія може зробити з життям
людини.
Після
гри обов'язково проводиться емоційне розвантаження, для того щоб вивести
учасників з ігрової ситуації. Його текст може бути таким:
— Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я
сподіваюся, шо це ніколи не зачепить вас і ваших близьких, що ніхто з вас не
зустрінеться з такою ситуацією у своєму житті. Усе це було лише грою й
закінчилося разом із грою...
Вправа «Куля наркотичних речовин»
Мета: надати учасникам можливість висловити свої
почуття та думки щодо наркотичних речовин, відчути єдність групи.
Хід вправи
Кожен
учасник отримує паперову стрічку і шматочок скотча (або сті-кер). На паперовій
стрічці потрібно записати по одному-два висловлювання — свої думки, асоціації
щодо такого явища, як вживання наркотичних речовин.
Перекидаючи
іграшковий м'яч — «кулю» — один одному, називати свої асоціації та думки і
приклеювати до м'яча свої папірці. Після того, як «куля» побувала в кожного з
учасників, ведучий, демонструючи її, наголошує: «Ми маємо саме такі почуття й
думки щодо цього явища».
Вправа «Мій острів»
Мета: усвідомити свої життєві цінності; визначити
власну позицію шодо проблеми вживання наркотичних речовин.
Хід вправи
Кожен
учасник на аркушах паперу формату АЗ створює свій «острів». На острові має
бути все те, що є важливим у житті учасника. Це можна написати, намалювати,
позначити символами. «Острови» можуть також мати різні форми та колір. Острів
має бути справді своїм для господаря, це його світ та джерело сил. Після того
як острови створені (через 5—10 хв), учасники можуть розповісти про свої
острови і розмістити їх у «соціальному морі». Острови можуть бути розташовані
окремо, а можуть утворювати «архіпелаги». Кожен сам обирає своє місце та
позицію. Ведучий говорить, що море з островами дуже схоже на те велике
суспільне море, яке існує поза межами кімнати. І там є багато різного — дружба
і ворожнеча, любов і ненависть, успіхи й поразки, досягнення, відкриття,
хвороби і... наркотичні речовини. Після цього ведучий показує створену в
попередній вправі «Кулю наркотичних речовин» і розміщує її посеред кімнати.
Далі
пропонується учасникам упродовж 3 хв зробити те, що вони вважають за
потрібне, усвідомивши, що є таке явище, як вживання наркотичних речовин.
Можливо, це буде зміна місця, домилювання певних деталей на острові тощо. Якщо
хтось із учасників запропонує викинути або зруйнувати «Кулю», можна
погодитися з таким бажанням, але нагадати, що таке явище все одно є. Те, що ми
маємо — це наші острови, і наша сила — в них.
Немає коментарів:
Дописати коментар