КЗ «Запорізька загальноосвітня санаторна
школа-інтернат № 7 І-ІІ ст..» ЗОР
Самозвіт вихователя
Ломанової Г. О.
Запоріжжя, 2021
Шкільний колектив, ячейка дитячого суспільства, перш за
все повинен стати об’єктом виховної
роботи. Виховуючи окрему особистість, ми повинні думати про весь колектив. На
практиці ці задачі вирішуються тільки разом і тільки в загалдьним прийомом.
Кожного моменту нашого впливу на особистість ці впливи обов’язково будуть впливом на колектив. І навпаки, кожен наш
дотик до колективу обов’язково буде і вихованням окремої особистості в цьому
колективі.
А.
Макаренко
Науково-методична
проблема школи
«Інноваційна діяльність закладу в системі формування
компетентної особистості»
2018р. – 2023р.
Мета:
- вироблення професійної компетенції педагогічних
працівників для впровадження інноваційних педагогічних технологій в умовах
санаторної школи-інтернату;
- навчання учнів вчитися самостійно впродовж усього
життя;
- формування в учнів навичок ефективно
використовувати отримані знання в практичному житті (професійному,
громадському, особистому).
Завдання:
- вивчення теоретичних основ проблеми,
створення умов для роботи педагогічного колективу над даною проблемною темою;
- підвищення рівня навчальних досягнень
учнів, наявність у педагогічній діяльності кожного вчителя диференційованих
завдань для формування компетентностей школярів, використання на уроках
компетентнісно орієнтованих технологій;
- вироблення методичних рекомендацій щодо
формування компетентної особистості.
Сформувати
компетентну особистість можливо лише на базі оволодіння основними педагогічними
знаннями та вміннями; необхідний пошук таких варіантів прийняття найкращого
методичного рішення, які б найпродуктивніше сприяли високій працездатності учнів
на уроці. Але
для цього необхідно забезпечити досить високий рівень цілеспрямованості
навчання, значне посилення мотивації учіння, подальше зростання інформаційного
насичення змісту навчальних предметів, використання освітніх технологій,
зорієнтованих на особистість школяра.
Проблемна тема вихователя
Проєктна діяльність як засіб оптимізації та
активізації пізнавальної сфери учнів.
Виходячи з
вікових особливостей підліткового класного колективу як вихователь ставлю
задачі:
1. Пубертатний розвиток. Протягом короткого часу тіло
підлітка значно змінюється. Це ставить для вирішення дві задачі: необхідність
реконструкції тілесного образу “Я” і
будову чоловічої та жіночої ідентичності, поступовий перехід до дорослої
сексуальності.
2. Когнітивний розвиток. Розвиток інтелектуальної сфери підлітка
характеризується його якісним та кількісними змінами, що відрізняють цього від
дитячого способу пізнання світу. Маємо два основні рухи: розвиток здатності до
абстрактного мислення, розширення часової перспективи.
3. Перетворення соціалізації. Пріоритет впливу сім’ї в дитинстві замінюється впливом однолітків, які
виступають референтом норм поведінки та отримання певного статусу. Ці зміни
протікають в двох напрямках згідно з двома задачами: звільнення від
батьківської опіки та поступовий вхід в групу однолітків.
4. Становлення ідентичності. Становлення психолого-соціальної
ідентичності, яке лежить в основі феномена підліткового самосвідомості, включає
три напрямки: усвідомлення часової межі власного “Я”, що включає дитяче минуле
та проекцію на себе в майбутньому, усвідомлення себе як окремого від
батьківських образів, здійснення системи вибору, який забезпечить цілісність
особистості.
Для
виховання я виділяю такі напрямки : громадянське, морально-етичне,
валеологічне, індивідуальне виховання та самоврядування.
Окремо хочу сказати про метод проектів - інноваційний метод навчально-виховної роботи. Метод проєктів не є новітнім винаходом. Його називали методом проблем і пов’язували з ідеями гуманістичного напрямку в філософії навчання. Важливо показати учням їх особисту зацікавленість в отриманні нових знань, що знайдуть застосування в майбутньому житті. Для цього потрібна проблема, взята з реального життя, знайома та значуща для учня, для рішення якої йому необхідно до отриманих знань докласти нові знання, які ще треба отримати.
Вихователь
підказує джерела інформації, а іноді спрямовує думку учнів в потрібному
напрямку для самостійного пошуку. Але в результаті учні мають самостійно або
сумісними зусиллями вирішити проблему, застосовуючи отримані знанням інколи з
різних областей, отримати відчутний результат – предмет рішення. Вся робота над
проблемою, набуває контури проектної діяльності.
Параметри
зовнішньої оцінки проекту:
-
значимість та
актуальність висунутих проблем;
-
активність кожного
учня в співвідношення до його індивідуальних можливостей;
-
колективний
характер рішень, що приймаються;
-
залучення
матеріалів різних областей знань;
-
доказовість та
аргументація своїх висновків;
-
естетика оформлення
результатів проведеного проекту;
-
уміння відповідати
на запитання опонентів.
Діяльність вчителя та учнів над проєктуванням
Етапи |
Діяльність
вчителя |
Діяльність учнів |
1. Вибір теми |
Обдумує та пропонує учням |
Актив з вчителем пропонують класу |
|
Пропонує разом обрати тему |
Самостійно підбирають тему |
|
Приймає участь в обговоренні |
Обговорюють та приймають рішення |
2. Виділення підтем |
Напередодні розділяє тему на частини |
Пропонують варіанти підтем |
|
Приймає участь в обговоренні |
Кожен учень обирає собі тему |
3. Формування творчих груп |
Організує діяльність по темам |
Групуються в команди |
4. Підготовка матеріалів |
Розробляє завдання для пошукової роботи |
Розділяють питання для пошуку в команді |
5. Визначення форм пошукової роботи |
Приймає участь в обговоренні |
Обговорюють та приймають рішення |
6. Розробка проекту |
Консультує, координує, стимулює |
Здійснюють пошукову роботу |
7. оформлення результатів |
Консультує, координує |
Спочатку в малій групі, а потім в класі оформлюють
результати по правилам |
8. Презентація |
Вчитель організує експертизу |
Доповідають про виконану роботу |
9. Рефлексія |
Оцінює свою роботу по педкерівництву діяльністю учнів |
Здійснюють оцінку процесу і себе в ньому |
Опираючись в
своїй роботі на основні положення вікової психології, головний акцент роблю на
активізацію пізнавальних процесів шляхом
розширення сфери колективної творчої праці. Як найкраще тут застосовується
метод проектів. Він відповідає і основному виду діяльності, і основному виду
спілкування підлітків.
Колективна
праця по оформленню цілей своєї діяльності, складання плану сумісної праці,
пошукова діяльність та безпосереднє спілкування при оформленні результатів
пошуку, уміння презентувати продукт колективної творчості сприяють розвитку
комунікативних якостей, толерантності, розвитку мислення та мовлення, стимулює
до самовираження та самовдосконалення.
Виступи на засіданнях методичного об’єднання:
1. 2016
рік травень «Діагностика фізичної підготовленості учнів. Медико-педагогічний
моніторинг фізичного розвитку учнів».
2. 2017
рік жовтень «Кейс-технологія як складова продуктивного навчання в умовах
адаптивної фізкультури»
3. 2017
рік березень «Використання нетрадиційних форм уроку як один із засобів
підвищення якості навчання»
4. 2018
рік січень «Уміння використовувати цифрові пристрої для
навчання техніки рухових навичок, фізичних вправ, оцінювання власного фізичного
стану, моніторингу рухової активності».
5. 2019
рік серпень «Профілактика дитячого травматизму - одне з
найважливіших завдань сучасного суспільства».
6. 2019
рік жовтень «Математична компетентність: використовувати
математичні методи під час занять фізичною культурою».
7. 2020
рік жовтень «Корекційно-реабілітаційний потенціал уроку фізичної
культури в межах санаторної школи».
Виступи на педрадах:
2017р. Впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний
процес
2021р. Взаємодія учня і вчителя у площині удосконалення освітнього
процесу.
Проведені загально-шкільні заходи за методом проєктів
1. Травень 2016 Випускний вечір в 9-А класі
2. Березень 2018 Звіт проєкту «Крок до Євросоюзу» 9-А клас
3. Травень 2018 Випускний вечір в 9-А класі
4. Квітень 2018 Казковий виступ «Мрії збуваються» 8-А клас
5. Квітень 2020 Онлайн-реквієм «Дзвони Чорнобиля»
Появу інтерактивних форм
діяльності учнів можна визнати як тенденцію в діяльності вчителів у контексті
особистісно-зорієнтованої педагогічної парадигми та розвитку в них креативного
мислення. Використання розглянутих форм виховання учнів сприяє трансформації
їхньої діяльності в бік особистої значущості.
Використання індивідуального підходу у вихованні школярів, оволодіння
методами особистісного підходу виховання силами колективу, забезпечення учнів
інструментарієм для самовизначення та самореалізації – основні напрямки моєї
роботи як вихователя.
Немає коментарів:
Дописати коментар