четвер, 30 січня 2020 р.

Інтерактивний прийом «Фішбоун»

Навчіть школярів візуалізувати будь-яке проблемне питання та знаходити причинно-наслідкові зв'язки в ньому!
«Фішбоун» (з англійської «риб'яча кістка») – прийом критичного мислення, сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які на нього впливають. 
В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни.
Прийом «Фішбоун» надає можливість:
·        візуалізувати взаємозв'язки між причинами і наслідками;
·        ранжувати фактори за ступенем їх значущості;
·        розвивати критичне мислення;
·        організувати роботу учасників в парах або групах.
Сенс складових «Риб'ячого скелету» 
«Риб'ячий скелет» включає 4 блоки інформації:
·        голова – проблемна ситуація чи запитання;
·        верхні кістки скелету – ключові причини, що зумовили виникнення певної події чи явища, яке аналізується;
·        нижні кістки скелету – факти, що підтверджують наявність зазначених причин;
·        хвіст – відповідь на поставлене запитання, висновки та узагальнення.
Як працювати з прийомом
Цей прийом найефективніше застосовувати під час уроків узагальнення та систематизації, коли учні вже добре засвоїли навчальний матеріал, при цьому всі відомості ще необхідно звести в єдину систему.
При роботі з прийомом дотримуйтесь наступного порядку дій.
1.   Ознайомлення школярів з правилами: поясніть зміст складових «риб'ячого скелету» та зазначте, що чим важливіші фактори, тим ближче до голови вони мають розташовуватись.
2.   Об`єднання учнів за певним принципом: цей прийом можна впроваджувати як для індивідуальної, парної, так і групової роботи. Груповий формат – найцікавіший, адже передбачає поєднання декількох точок зору в процесі аналізування проблемного питання. При цьому для максимальної ефективності такого формату роботи кількість учасників у групі не має перевищувати 5 осіб.
3.   Заповнення відповідного бланку. Для роботи з прийомом учитель має попередньо роздрукувати бланки із зображенням риб'ячого скелету, на якому учні записуватимуть власні судження щодо проблемного питання. Або ж учні можуть накреслити таку схему власноруч. 
4.   Презентація проєктів. За результатами роботи учні доповідають перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників.
Ідеї використання прийому на уроках
·        Початкова школа. Познайомити з цим прийомом наймолодших школярів можна на прикладі створення поробок. Обговоріть з учнями, які матеріали потрібні та отримання кінцевого результату. 
Також за допомогою схематичної діаграми учням буде просто пояснити, що будь-яка ситуація має свої причини і наслідки. 
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробкаучителя початкових класів Коноваленко В.Ф., в якій запропонована ідея презентації проєкту «Створення маски для чарівниці Осені», а також фрагмент уроку щодо причин потрапляння тварин до Червоної книги України. Також радимо переглянути розробку уроку від учителя Стекачової А.М. щодо бережного ставлення до водних ресурсів.
·        Історія. За допомогою такого прийому можна якрайшвидше збагнути причини будь-яких визначних подій, наприклад, війн чи конфліктів.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка вчителя історії Яворської К.А., в якій наведено приклади робіт учнів щодо аналізу причин і наслідків Столітньої війни, Війни Червоної і Білої Троянд, козацько-селянських повстань у 20-30 роках XVII ст. та інші.
·        Українська література. За допомогою цього прийому можна піднімати будь-які питання щодо причин поведінки чи дій головних героїв будь-яких творів.
У бібліотеці «Всеосвіти» можна переглянути розробку вчителя української літератури Громової Ю.О. щодо твору Емми Андрієвської «Казка про янн».
·        Спецдисципліни. «Фішбон» – універсальний прийом, з його допомогою можна розглядати як будь-які широкі, так і вузькопрофільні проблемні питання.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка викладача Марчук Т.М. з прикладами застосування цього прийому для вирішення вузькопрофільних питань: як приготувати якісний глиняний розчин для мурування печей, як вибрати покриття для підлоги, як виконувати ремонт штукатурки та інше.
Залучайте прийом «Фішбоун» під час уроків! Він дозволяє структурувати причини і фактори, що лежать в основі певної проблемної ситуації та наочно побачити причинно-наслідкові зв'язки в ній. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Баскетбол. 8 клас. урок 13-15

  Тема уроку. Поняття про системи ведення гри в нападі. Штрафний кидок.  Блокування під час боротьби за м’яч, що відскочив від щита.   В дан...