четвер, 30 січня 2020 р.

Інтерактивний прийом «Фішбоун»

Навчіть школярів візуалізувати будь-яке проблемне питання та знаходити причинно-наслідкові зв'язки в ньому!
«Фішбоун» (з англійської «риб'яча кістка») – прийом критичного мислення, сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які на нього впливають. 
В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни.
Прийом «Фішбоун» надає можливість:
·        візуалізувати взаємозв'язки між причинами і наслідками;
·        ранжувати фактори за ступенем їх значущості;
·        розвивати критичне мислення;
·        організувати роботу учасників в парах або групах.
Сенс складових «Риб'ячого скелету» 
«Риб'ячий скелет» включає 4 блоки інформації:
·        голова – проблемна ситуація чи запитання;
·        верхні кістки скелету – ключові причини, що зумовили виникнення певної події чи явища, яке аналізується;
·        нижні кістки скелету – факти, що підтверджують наявність зазначених причин;
·        хвіст – відповідь на поставлене запитання, висновки та узагальнення.
Як працювати з прийомом
Цей прийом найефективніше застосовувати під час уроків узагальнення та систематизації, коли учні вже добре засвоїли навчальний матеріал, при цьому всі відомості ще необхідно звести в єдину систему.
При роботі з прийомом дотримуйтесь наступного порядку дій.
1.   Ознайомлення школярів з правилами: поясніть зміст складових «риб'ячого скелету» та зазначте, що чим важливіші фактори, тим ближче до голови вони мають розташовуватись.
2.   Об`єднання учнів за певним принципом: цей прийом можна впроваджувати як для індивідуальної, парної, так і групової роботи. Груповий формат – найцікавіший, адже передбачає поєднання декількох точок зору в процесі аналізування проблемного питання. При цьому для максимальної ефективності такого формату роботи кількість учасників у групі не має перевищувати 5 осіб.
3.   Заповнення відповідного бланку. Для роботи з прийомом учитель має попередньо роздрукувати бланки із зображенням риб'ячого скелету, на якому учні записуватимуть власні судження щодо проблемного питання. Або ж учні можуть накреслити таку схему власноруч. 
4.   Презентація проєктів. За результатами роботи учні доповідають перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників.
Ідеї використання прийому на уроках
·        Початкова школа. Познайомити з цим прийомом наймолодших школярів можна на прикладі створення поробок. Обговоріть з учнями, які матеріали потрібні та отримання кінцевого результату. 
Також за допомогою схематичної діаграми учням буде просто пояснити, що будь-яка ситуація має свої причини і наслідки. 
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробкаучителя початкових класів Коноваленко В.Ф., в якій запропонована ідея презентації проєкту «Створення маски для чарівниці Осені», а також фрагмент уроку щодо причин потрапляння тварин до Червоної книги України. Також радимо переглянути розробку уроку від учителя Стекачової А.М. щодо бережного ставлення до водних ресурсів.
·        Історія. За допомогою такого прийому можна якрайшвидше збагнути причини будь-яких визначних подій, наприклад, війн чи конфліктів.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка вчителя історії Яворської К.А., в якій наведено приклади робіт учнів щодо аналізу причин і наслідків Столітньої війни, Війни Червоної і Білої Троянд, козацько-селянських повстань у 20-30 роках XVII ст. та інші.
·        Українська література. За допомогою цього прийому можна піднімати будь-які питання щодо причин поведінки чи дій головних героїв будь-яких творів.
У бібліотеці «Всеосвіти» можна переглянути розробку вчителя української літератури Громової Ю.О. щодо твору Емми Андрієвської «Казка про янн».
·        Спецдисципліни. «Фішбон» – універсальний прийом, з його допомогою можна розглядати як будь-які широкі, так і вузькопрофільні проблемні питання.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка викладача Марчук Т.М. з прикладами застосування цього прийому для вирішення вузькопрофільних питань: як приготувати якісний глиняний розчин для мурування печей, як вибрати покриття для підлоги, як виконувати ремонт штукатурки та інше.
Залучайте прийом «Фішбоун» під час уроків! Він дозволяє структурувати причини і фактори, що лежать в основі певної проблемної ситуації та наочно побачити причинно-наслідкові зв'язки в ній. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Урок 32 Здоров’я людини Чинники, що впливають на показники здоров’я населення. Сфери життя людини.

  Тема уроку  Здоров’я людини Чинники, що впливають на показники здоров’я населення. Сфери життя людини. Вплив медицини на ці показники, за ...