Навчіть школярів
візуалізувати будь-яке проблемне питання та знаходити причинно-наслідкові
зв'язки в ньому!
«Фішбоун» (з англійської «риб'яча кістка») – прийом критичного мислення,
сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом
аналізу і факторами, які на нього впливають.
В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що
дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а
також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. Цей прийом
універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної
дисципліни.
Прийом «Фішбоун» надає можливість:
·
візуалізувати взаємозв'язки між причинами і наслідками;
·
ранжувати фактори за ступенем їх значущості;
·
розвивати критичне мислення;
·
організувати роботу учасників в парах або групах.
Сенс складових «Риб'ячого скелету»
«Риб'ячий скелет» включає 4 блоки інформації:
·
голова – проблемна ситуація чи запитання;
·
верхні кістки скелету – ключові причини, що зумовили виникнення певної
події чи явища, яке аналізується;
·
нижні кістки скелету – факти, що підтверджують наявність зазначених причин;
·
хвіст – відповідь на поставлене запитання, висновки та узагальнення.
Як працювати з прийомом
Цей прийом найефективніше застосовувати під час уроків узагальнення та
систематизації, коли учні вже добре засвоїли навчальний матеріал, при цьому всі
відомості ще необхідно звести в єдину систему.
При роботі з прийомом дотримуйтесь наступного порядку дій.
1. Ознайомлення школярів
з правилами: поясніть зміст складових «риб'ячого скелету» та зазначте, що чим
важливіші фактори, тим ближче до голови вони мають розташовуватись.
2. Об`єднання учнів за
певним принципом: цей прийом можна впроваджувати як для індивідуальної, парної,
так і групової роботи. Груповий формат – найцікавіший, адже передбачає
поєднання декількох точок зору в процесі аналізування проблемного питання. При
цьому для максимальної ефективності такого формату роботи кількість учасників у
групі не має перевищувати 5 осіб.
3. Заповнення
відповідного бланку. Для роботи з прийомом учитель має попередньо роздрукувати
бланки із зображенням риб'ячого скелету, на якому учні записуватимуть власні
судження щодо проблемного питання. Або ж учні можуть накреслити таку схему
власноруч.
4.
Презентація проєктів. За результатами роботи учні доповідають перед класом,
аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників.
Ідеї використання прийому на уроках
·
Початкова школа. Познайомити з цим прийомом
наймолодших школярів можна на прикладі створення поробок. Обговоріть з учнями,
які матеріали потрібні та отримання кінцевого результату.
Також за допомогою схематичної діаграми учням буде просто пояснити, що
будь-яка ситуація має свої причини і наслідки.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробкаучителя початкових класів Коноваленко В.Ф., в якій
запропонована ідея презентації проєкту «Створення маски для чарівниці Осені», а
також фрагмент уроку щодо причин
потрапляння тварин до Червоної книги України. Також радимо переглянути розробку уроку від учителя Стекачової А.М. щодо бережного
ставлення до водних ресурсів.
·
Історія. За допомогою такого прийому можна
якрайшвидше збагнути причини будь-яких визначних подій, наприклад, війн чи
конфліктів.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка вчителя історії Яворської К.А., в якій наведено
приклади робіт учнів щодо аналізу причин і наслідків Столітньої війни, Війни
Червоної і Білої Троянд, козацько-селянських повстань у 20-30 роках XVII ст. та
інші.
·
Українська література. За допомогою цього
прийому можна піднімати будь-які питання щодо причин поведінки чи дій головних
героїв будь-яких творів.
У бібліотеці «Всеосвіти» можна переглянути розробку вчителя української літератури Громової Ю.О.
щодо твору Емми Андрієвської «Казка про янн».
·
Спецдисципліни. «Фішбон» – універсальний прийом, з
його допомогою можна розглядати як будь-які широкі, так і вузькопрофільні
проблемні питання.
У бібліотеці «Всеосвіти» міститься розробка викладача Марчук Т.М. з прикладами застосування
цього прийому для вирішення вузькопрофільних питань: як приготувати якісний
глиняний розчин для мурування печей, як вибрати покриття для підлоги, як
виконувати ремонт штукатурки та інше.
Залучайте прийом «Фішбоун» під час уроків! Він дозволяє структурувати
причини і фактори, що лежать в основі певної проблемної ситуації та наочно
побачити причинно-наслідкові зв'язки в ній.
Немає коментарів:
Дописати коментар